پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج4-ص437

كتاب النحاح (من المجلد الثانى‌) 261: سؤال: هر گاه زوجه زيد برادر خود عمرو را شير بدهد، بر زيد حرام مى‌شود يا نه؟ -؟.

بعضى‌ شبهه مى‌كنند كه حرام مى‌شود از دو جهت: اول اين كه عمرو فرزند رضاعى‌ زيد مى‌شود وزيد پدر رضاعى‌ او مى‌شود.

واين زوجه كه مرضعه برادر خود استبر پدر نسبى‌ عمرو حرام است.

پس بايد بر پدر رضاعى‌ او هم حرام باشد كه شوهر همين زوجه است يعنى‌ زيد.

به مقتضاى‌ عموم (يحرم من الرضاع ما يحرم من النسب).

ودوم اين كه مرتضع ولد رضاعى‌ زوج است.

وخواهر ولد در نسب حرام است پس پدر بايد در رضاع هم حرام باشد.

جواب: اظهر واقوى‌ عدم حرمت است.

به جهت عدم دليل بر حرمت وبا وجود اين كه حقير (منزله) را اعتبار نمى‌كنم، اين مسأله داخل عموم منزله هم نيست.

واين دو شبهه مذكوره ضعيف است، خصوصا شبهه اول كه مطلقا مناسبتى‌ به مسائل رضاع ندارد.

اولا اين كه پدر نسبى‌ عمرو بر مرضعه حرام است، نه از جهت آن است كه پدر نسبى‌ عمرو است.

بلكه از جهت آن است كه مرضعه دختر او است.

و هر گاه فرض مى‌كرديم كه زوجه زيد كه مرضعه عمرو است دختر پدر نسبى‌ عمرو نبود وزن بيگانه بود، مطلقا بر پدر عمرو حرام نبود.

بلكه واضح است كه مادر رضاعى‌ فرزند به جاى‌ زوجه اين كس مى‌شود