جامع الشتات-ج4-ص357
جواب: هر چند زنا در حال عده وفات مستلزم حرمت ابدى نيست على الظاهر.
لكن عقد برادر زاده بر سر عمه بدون اذن عمه باطل است.
خصوصا هر گاه عمه بعد از عقد هم اجازه وامضاى عقد نكند.
والله العالم.
202: سؤال: زوجه خواه اولاد داشته باشد وخواه نداشته باشد مستحق تمام مهر است يا نه؟جواب: زوجه مدخوله مستحق تمام مهر است خواه اولا داشته باشد يا نداشته باشد.
203: سؤال: زيد املاكى در نكاح زينب نموده است وزينب هرگز ادعاى ملك خود را از زيد ننموده است كه املاك را به تصرف من بده، يا از براى من زرع كن، يا آن كه اجرت ملك را به من بده، ورضا بوده است كه زيد ملك را از براى خود زرع نمايد.
آيا بعد از فوت زيد زينب ادعاى اجرت از ورثه زيد مىتواند كرد يا نه؟ جواب: اگر ثابت شود كه به اذن ورضاى زوجه زرع كرده، اجرت به او واگذاشته است.
سخنى نمىتواند گفت.
واگر ثابت نشود ظاهرا دعوى اجرت مىتواند كرد.
204: سؤال: آيا صداق زوجه هاى زيد را از آن چيزى كه نفع از براى صغير ندارد بايد داد؟ يا از هر چه كه زوجه ها خواسته باشند بايد داد؟ جواب: اختياربا وارث است.
صاحبان صداق حق خود را مىطلبند.
اگر عينى در صداق ايشان هست عين را بايد به آنها داد.
واگر دين است، هر مالى كه وارث خواهد بفروشد وحق آنها را بدهد.
واگر نقد را طلب دارند [ وراث ] نمىتوانند آنها را الزام نمايند كه جنسى را كه نمىخواهند بردارند.
واز جانب صغير ولى شرعى او متوجه مىشود وصلاح او را بايد ملاحظه بكند.
وبعد از فقد جد ووصى، حاكم شرع ولى او است.
وبا تعذرآن عدول مومنين حسبتا متوجه او مىشوند.
205: سؤال: هر گاه زنى در عده طلاق يا وفات عقد بشود.
وبعد از اتقضاى عده دخول واقع شود.
ومرد وزن هر دو جاهل به عده وتحريم باشند.
حرام مؤبد مىشود يا نه؟ جواب: در صورت مزبوره حرام ابدى نيست، وتا دخول در عده نباشد حرام نمىشود.
ولكن عقد باطل است.
وثانيا جايز است كه همان مرد او را تزويج كند.
و ظاهرا در مسأله خلافى نباشد.
به غير غفلتى كه صاحب كفايه را حاصل شده، وحق،