پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج4-ص349

عروس وزوجات خود خريدارى‌ نموده، وبه ايشان هر يك داده باشد.

وبعضى‌ آنهاپوشيده باشند وبعضى‌ ديگر نپوشيده باشند، وصغيرى‌ هم از زيد باقى‌ مانده باشد.

در اين صورت رخوت مزبوره تعلق به ايشان دارد كه به جهت ايشان گرفته است وتسليم نموده است -؟ يا اين كه بايد بين الورثه قسمت كرد.

جواب: رخوت مزبوره مال ورثه است.

هر يك به قدر رسد مى‌برند.

مگر اين كه تمليك آن را به ثبوت شرعى‌ برسانند.

والله العالم.

189: سؤال: زيد قدرى‌ زمين املس در نكاح زينب نموده، وقيد وشرط اشجارى‌ ننموده است.

وزيد قدرى‌ اشجار پيش از آن كه زمين مزبور را در نكاح زينب كند به عمل آورده بوده است.

وقدرى‌ اشجارهم بعد ار آن كه زمين را در نكاح كرده است، به عمل آورده است.

وزينب هم هرگز اظهار ننموده است كه من رضا هستم كه اشجار در اين زمين به عمل بياورى‌، يا رضا نيستم.

آيا بعد از فوت زيد زينب مى‌تواند ادعا بكند به ورثه زيد در خصوص اشجار يا نه؟ جواب: هر گاه زمين را داخل صداق كرده وقيد اشجارى‌ نكرده، اشجار داخل نيست، واشجارى‌ كه بعد غرس شده هر گاه از براى‌ زن غرس نكرده وبه او نبخشيده است مال ورثه است.

بلى‌ هر گاه اذن نداده به اين نحو كه شوهر را مرخص كرده باشد در غرس اشجار به جهت خود بى‌ اجرت وعوض، در اين صورت مى‌تواند دعوى‌ اجرت المثل ايام گذشته بكند واشجار مال ورثه است.

ودر صورت مزبوره زينب مى‌تواند كه بگويد اشجار را از زمين او بكنند وزمين را هموار كرده به او رد كنند.

والله العالم.

190: سؤال: ادخال بعض حشفه در فرج زن شوهردار باعث وجوب غسل وتحريم ابدى‌ مى‌شود يا نه؟ وفرقى‌ ما بين قبل و دبر هست يا نه؟ جواب: فرقى‌ ما بين قبل ودبر نيست.

وتا ختنه گاه اگر داخل نشود نه غسل واجب مى‌شود ونه تحريم ابدى‌.

وهر گاه تا ختنه گاه مرد داخل فرج زن شد باعث وجوب غسل وتحريم ابدى‌ مى‌شود.

مراد از التفا ختانين كه در احاديث وكلام فقها است همانغايب شدن ذكر است در فرج تا حد ختنه گاه.

والله العالم.

191: سؤال: شيربهائى‌ كه متعارف است كه مى‌گيرند – به اين نحو كه كسى‌ مى‌آيد به خواستگارى‌ دختر شخصى‌، آن شخص قبول مى‌كند به شرط اين كه مثلا پنج تومان بدهد به آن شخص.

وگاه است كه اين را مادر مى‌گيرد، يا برادر، يا عمو، يا غير اينها –