پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج4-ص235

شوهر ندارد كه كفن او وسدر وكافور از اصل مال او وضع مى‌شود.

خواه وصيت بكند وخواه نكند.

و هم چنين حقوق ماليه مثل دين مردم وحج وزكات وخمس وكفارات وامثال آن.

واما هرگا ه وصيت كند به واجب وغير واجب، پس واجبات ماليه را مقدم مى‌دارند از اصل مال، ودر باقى‌ ملاحظه ثلث مى‌كنند.

پس اگر عبادات واجبه بدنيه باشد مثل صوم و صلات، مقدم مى‌دارند بر غير واجب، هر چند مؤخر در ذكر باشد.

وبعد از آن مستحبات را به ترتيب ذكر موصى‌ در وصيت، تا ثلث تمام شود، واگر وصيت كند كه همه آنها را از ثلث بدهند، پس واجبات ماليه هم از ثلث اعتبار مى‌شود، به اين معنى‌ كه اگر چيزى‌ از ثلث باقى‌ نماند وصيت در آنها نافذ نيست.

واما اگر ثلث وفا به آنها نكند واجب است كه از اصل مال تمام كنند.

101: سؤال: هر گاه شخصى‌ زيد نام در حين حيات وصحت كه اقارير شرعيه از او مسموع بوده، وصيت نموده باشد، به موجب وصيتنامه به اين طريق كه (به وجه شرعى‌ بر خود لازم ساخته بود كه ثمن از متملكات واموال خود را به نحوى‌ كه قلمى‌ مى‌شود.

صرف مشاهد مشرفه ائمه طاهرين طلوات الله عليهم اجمعين، نمايد بر نهج ذيل: فرزند خود عمرو را وصى‌ شرعى‌ خود كرده كه بعد از فوت موصى‌ اموال و متروكات او را كائنا ما كان جمع ومشخص نموده، نصف تمام كامل از مجموع را سواو مشخص.

ونصف از نصف مذكور را در وجه خمس ال محمد (ص) قدرى‌ معين از آن را به موجب تفصيل و نوشته موصى‌ به اشخاص مشخصه تسليم نمايد، وتتمه را به سادات مستحق برساند.

ونصف آن نصف ديگر را به عنوان رد مظالم به فقرا ومستحقين برساند.

ونصف بقيه كه باقى‌ مى‌ماند بيست تومان او را به شخص امينى‌ كه به زيارت مشهد مقدس برود نيابتا عنه، بدهد كه آنجا رفته به جهت وى‌ زيارت نمايد و اخراجات خود را از وجه مزبور محسوب دارد.

وآنچه بماند صرف روشنائى‌ مشهد مزبور (از موم وشمع وغيرها) نمايد.

و تتمه را كه اضافه بر بيست تومان باشد در مصرف اخراجات مشاهد مشرفه مكرمه نجفاشرف وكربلاى‌ معلاو كاظمين (ع) مصرف دارد، به اين نحو كه تنخواه مزبور را ملكى‌ مرغوب خريدارى‌ كرده ومنافع ووجه اجاره آن را سال به سال به مشاهد مشرفه مذكوره مرد امينى‌ برده كه اثلاثا در زيارت مذكوره صرف نمايد.

ويا وجه مذكور را با شخص امين