جامع الشتات-ج4-ص67
الف وماتين واربع عشرة من الهجرة الطاهرة.
والحمد لله اولا وآخرا وظاهرا و باطنا.
تمت الرسالة.
21: سؤال: آيا جايز است از وجه زكات، كسى كتب علميه بخرد ووقف كند از براى عامه مؤمنين يا نه؟ -؟.
وبر فرض جواز هر گاه خود نگاه دارد وبه ديگرى ندهد وقف صحيح است يا نه؟ -؟.
و از زكات برئ الذمه شده يا نه؟ -؟.
جواب: اظهر واشهر جواز است، چون از جمله في سبيل الله است.
واحوط ترك آن است با وجود فقرا مستحقين.
و هر گاه در اول قصد او در وقف اين بوده كه خود منتفع شود مادام الحيات به ديگران ندهد، در صحت آن اشكال است.
چون ” منقطع الاول ” است، وشايد اظهر بطلان باشد.
و هر گاه در اول قصد صحيح بوده ودر آخر منع ديگران كرده، معصيت كرده است ولكن ظاهر براءت ذمه است در زكات، وحاكم شرع آن را از دست او مىگيرد.
22: سؤال: هر گاه مسجدى شروع به خرابى كرده باشد، مىتوان ” تير ” و ” پرتو ” ى آن را فروخت وتيرو پرتوى تازه گرفت ومسجد را بهتر از پيش ساخت -؟.
جواب: هر گاه مسجدى در شرف خرابى باشد وخوف تضرر از آن باشد، مىتوان آن را خراب كرد و از نو همان مجسد را ساخت.
بلكه گشادتر هم مىتوان كرد.
واماتير وپرتوى [ آن ] پس هر گاه بسيار كهنه وضايع است كه قابل سقف پوشيدن نيست، ظاهر اين است كه بى اشكال مىتوان تبديل كرد به نو، كه بفروشند وبه قيمت آن نو بخرند.
واما اگر به همان نحو سابق مىتوان از آن منتفع شد، پس اگر معلوم است كه آن تير وپرتو وقف است چنانكه زمين مجسد وقف است تصرف در آن ظاهرا صورتى ندارد.
واما هر گاه معلوم نباشد وقفيت آن، بلكه از باب تمليك مسجد واباحه باشد چنانكه غالب اين است كه عوام الناس خصوص تير وپرتو را وقف نمىكنند وصيغه وقف بر آن جارى نمىكنند پس در ين صورت ظاهر اين