پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج3-ص417

كتاب الاجارة

من المجلد الاول) 192: سوال: هر گاه در عقد اجاره تعيين شود عمل معينى‌ در مدت معينه، مثل خياطت ثوبى‌ در روز معينى‌، يا در دو روز معين.

ومدت تمام شود وهنوز در آن هم شروع نكرده باشد.

اجاره باطل است؟ يا آن كه خيار فسخ ثابت مى‌شود؟ و هر گاه بعضى‌ آن عمل شده باشد ومدت تمام شود، آيا چه حكم خواهد داشت؟.

جواب: هر گاه معلوم باشد كه مراد عمل معين در مدت معينه است – مثل اين كه اجاره كند از براى‌ يك ختم كردن قرآن در ماه مبارك رمضان، يا روزه گرفتن تمام ده روز از ماه رجب يا شعبان – پس در صورت اولى‌ (يعنى‌ صورت خروج مدت قبل از شروع در عمل اجاره) باطل است.

و هر گاه بعد از مدت، عمل را بكند مستحق اجرت نخواهد بود.

ودر صورتى‌ كه بعض عمل را كرده است، اظهر در نظر حقير آن است كه هر گاه عمدا ترك كند تا زمانى‌ كه جزم حاصل باشد به اين كه آن زمان ديگر ظرفيت آن فعل را ندارد، باز هم باطل خواهد بود.

وبه آن عمل مستحق مزدى‌ نخواهد بود.

و هم چنين هر گاه تقصير نكرد ولكن عذرى‌ پيش آيد تا آن كه وقت آن قدر باقى‌ نماند كه تمام عمل را توان كرد، باز مستحق چيزى‌ نخواهد بود به آن قدرى‌ كه كرده.

واما هر گاه تقصيرى‌ نكرد ودر اول وقت شروع كرد، يا در وقتى‌ كه مظنه داشت كه تمام مى‌شود، ولكن عايقى‌ رو داد كه مانع از اتمام شد، يا كاشف به عمل آمد كه ظن او به