پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج2-ص90

معامله شده باشد و بعد از رؤيت، آن بعض كه مشاهده نشده بر خلاف ظاهر شود.

باز خيار فسخ ثابت است در جميع آن مبيع.

و نمى‌توانند كه در بعضى‌ كه موافق، است الزام كنند و در بعضى‌ فسخ.

چون مستلزم ضرر مى‌شود از راه ” تبعض صفقه “.

و همچنين: ثابت است اين خيار، در وقتى‌ كه قبل از اين معامله مشاهده حاصل شده به مدتى‌.

و بعد از معامله ظاهر شد خلاف آن.

و خلاف كرده‌اند در فورى‌ بودن اين خيار.

و هر چند اشهر فوريت است نظر به اينكه خيار خلاف ” اصل ” است و در بيش از فور، به ثبوت نرسيده.

لكن مقتضاى‌ استصحاب و اطلاق حديثى‌ 1 كه در آن وارد شده است، اطلاق خيار است.

و اين دور نيست.

خصوصا با وجود جهالت به خيار و به فوريت آن.

بلكه در اين صورت بقاى‌ خيار متعين است.

و اما صلح غبن، پس ظاهر اين است كه آن منشاء سقوط خيار رؤيت نمى‌شود به جهت عموم دليل، و نفى‌ ضرر.

1: وسايل: ج 12 ص 361، ابواب الخيار، باب 15 ح 1.

(.

)

70 – سؤال: متعارف است كه مردم معامله مى‌كنند و ده رأس گوسفند ( مثلا ) مى‌دهند كه بعد از ده سال ديگر، ده عدد گوسفند به همان سن بگيرند كه در متعارف ” دندان به دندان ” مى‌گويند.

و شرط مى‌كنند كه سال به سال در هر سال ده من روغن بدهد.

و هم شرط مى‌كنند كه هر گاه مجموع اين گوسفندها [ را ] (كه حال مى‌دهند) به غارت ببرند ديگر صاحب گوسفند مطالبهء عوض نكند.

و اما اگر بميرند يا بعض آنها را دزد ببرد باز به عدد همهء گوسفندها، مستحق باشد كه بگيرد.

آيا اين معامله صحيح است يا فاسد؟ -؟ و اين چه عقدى‌ است از عقود شرعيه -؟.

جواب: اين معامله را مى‌توان به عنوان سلف تمام كرد و هم به عنوان بيع نسيه وهم به عنوان مصالحه و به غير اينها.

ظاهرا مشكل نيست 2 كه وجه صحت داشته باشد.

اما سلف: پس به اين نحو است كه اين شخص كه گوسفند را مى‌گيرد بايد به (هامش) 2: و در نسخه: است