پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج2-ص71

جواب: هر گاه جنس از باب وفاى‌ دين، به او داده (خواه قيمت را حساب كرده باشد در حين قبض، و مساعره كرده باشد، يا نه) آن جنس ملك صاحب طلب، مى‌شود.

و آن مديون از حق او برئ مى‌شود (در قدرى‌ كه مساوى‌ قيمت آن است در روز وفا هر چند بعد ترقى‌ كرده باشد هر گاه آن جنس كمتر است از دين.

و برئ مى‌شود از تمام آن دين هر گاه مساوى‌ باشد) پس ظاهرا نمى‌تواند پس بدهد بعد از آنكه قبول كرد در عوض دين.

و صاحب متاع هم نمى‌تواند استرداد كند.