پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص62

آورد، ودر اينجا ركن، اعنى‌ ركوع ضرر ندارد.

122 – سؤال: در نماز ليلة الدفن مى‌توان در عوض آية الكرسى‌ وانا انزلناه في ليلة القدر، قل هو الله احد را خواند؟ وهمين نماز را اگر شخص قبول كرده باشد كه به اجرت بگزارد ودر آن شب بجا نياورده باشد چه صورت دارد؟ آيا ثانيا نماز را قضا مى‌توان كرد، يا بايد مستأجر را راضى‌ كند؟ جواب: آنچه از شرع رسيده تغيير نمى‌تواند داد.

و در نماز ليلة الدفن، سه روايت است.

مشهور آن است كه در ركعت اول، بعد از حمد، آية الكرسى‌ بخواند و در ثانيه بعد از حمد، ده مرتبه سوره انزلناه في ليلة القدر بخواند.

و در روايت ديگر آن است كه بعد از حمد در ركعت اولى‌، ده مرتبه سوره قل هو الله احد ودر ثانيه ده مرتبه الهيكم التكاثر بخواند.

و روايت ديگر بعد از حمد، در ركعت اولى‌ سوره توحيد دو مرتبه و آية الكرسى‌ يك مرتبه و در ركعت دوم، سوره تكاثر ده مرتبه.

هر گاه مستأجر قصد يكى‌ از اين روايات را بخصوص دارد بايد آن به عمل بيايد واگر مطلق بگويد كه نماز ليلة الدفن را بكن، آنچه متعارف در آن بلد باشد كه از كلام مستأجرفهميده شود و متبادر شود، آن را بكند.

و اگر هيچيك اينها نباشد احوط آن است كه روايت اول را به عمل بياورد و اگر كسى‌ بعد از اجاره ترك آن را بكند، ظاهرا دليلى‌ بر جواز قضاى‌ آن نمى‌دانم، بلكه مستأجر را راضى‌ كند.

123 – سؤال: در وقت گفتن تكبيرة الاحرام، دستها را به چه كيفيت بردارد، واين دست برداشتن چه حكم دارد؟ جواب: در حين تكلم به همزه ” الله ” دست را بردارد و در حين تمام شدن راى‌ ” اكبر ” دست را بر نرمه گوش رساند و بعد از آن، دست را پايين بياورد و اين بهتر از ساير وجوه است كه ذكر كرده‌اند و اين دست برداشتن، سنت است و سيد مرتضى‌ آن را واجب دانسته، نهايت اظهر و اشهر استحباب است.

124 – سؤال: كسانى‌ كه مربوط به قواعد عربيت نيستند و اعراب الفاظ مفرده و