پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص52

100 – سؤال: در مسالك گفته است كه اگر مسح تكرار شود، بعضى‌ گفته‌اند اثم است وبعضى‌ گفته‌اند حرام است اگر اعتقاد مشروعيت آن داشته باشد.

فرق ميانه اين دو قول، چه چيز است؟ جواب: فرق، واضح است.

آيا نمى‌بينى‌ كه مى‌گوييم در ميان نماز، حرف زدن حرام است و گناه است واين امرى‌ نيست كه كسى‌ اعتقاد شرعيه و عبادت بودن آن را داشته باشد تا داخل بدعت شود.

و مى‌گوييم كه تكتيف، يعنى‌ دست راست بر روى‌ دست چپ گذاشتن در حال نماز، بدعت است واعتقاد شرعيه آن حرام است، پس غرض آنكه گفته است حرام است دوبار مسح كشيدن، يعنى‌ خواه اعتقاد بكنى‌ كه عبادت است يا نه، اين، مثل حرف زدن است در حال نماز و غرض آنكه گفته است حرام است، هرگاه اعتقاد شرعيه داشته باشد، اين است كه هر گاه اين را از باب تكتيف عبادت دانى‌ حرام است والا فلا.

101 – سؤال: در فوطه غصبى‌ غسل مى‌توان كرد يا نه؟ جواب: اين، فعل حرامى‌ است، و لكن بطلان غسل معلوم نيست و احوط اجتناب است.

102 – سؤال: در ميان غسل، اعضاى‌ سابقه خشك مانده باشد.

دست ماليدن كافى‌ است، يا بايد غسل را از سر بگيرد؟جواب: هرگاه به دست ماليدن، آب بر آن عضو، جارى‌ مى‌شود، هر چند اقل مسماى‌ جريان باشد، كافى‌ است و لكن هر عضوى‌ كه از شق ديگر بدن كه بعد از آن عضو خشك مانده، بايد بشويد وشسته باشد، يا دو مرتبه بشويد.

مثل آنكه بازوى‌ دست راست او، قدرى‌ خشك مانده بود و بعد از آن كه نصف طرف چپ را شسته دانست كه بازوى‌ راست خشك مانده بود، با قد بازوى‌ راست را بشويد وتمام طرف چپ را هم بشويد، خواه عضو طرف چپ شسته شده يا نشسته.

103 – سؤال: غسل ارتماسى‌ وغسل ترتيبى‌ را در ميان ” آب تا كمر ” مى‌توان كرد يا نه؟ جواب: بلى‌، مى‌توان.

هرگاه آب غسل به همه اعضا برسد، يعنى‌ در صورت ارتماسى‌، پاى‌ خود را از زير آب از زمين جدا كند كه آب به كف پا برسد و همچنين در ترتيبى‌، كه