پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص32

65 – سؤال: آيا وضوى‌ ارتماسى‌ صحيح است يا نه؟ وآيا فرو بردن اعضاى‌ وضو در آب، دفعتا كافى‌ است يا نه؟ وفرقى‌ ميانه آب جارى‌ وواقف هست يا نه؟ جواب: بلى‌، هر گاه نيت وضو كند وبه قصد وضو، روى‌ خود را در آب فرو برد وبعد از آن، دست راست را، به اين نحو كه مرفق را اول داخل كند وبه آب فرو برد تا سر انگشتان، يا فرو برد وبه قصد شستن بالا كشد به نيت اينكه اول مرفق شسته شود تا سرانگشتان وبعد از آن دست چپ را به همين نحو لكن زياد در آب نگاه ندارد كه بعد از تمام شدن غسل، آب تازه بر آن صادق آيد تا اين كه مسح عيب بكند و به هر حال، ملاحظه ترتيب بايد كرد.

پس اگر كسى‌ مجموع رو ودستها را يك دفعه بشويد صحيح نيست.

بلى‌ هراگاه به قصد وضو، جميع اين اعضا را در زير آب سارى‌ نگاه دارد كه دفعتا همه را آب فرو گيرد غسل وجه به عمل آمده واگر دفعه ثانيه باز چنين كند غسل دست راست به عمل آمده و اگر دفعه ديگر چنين كند غسل دست چپ به عمل آمده و مسح را بايد به ترى‌ دست چپ كند، با ملاحظه اين كه مكث زياد نكرده باشد در آب كه آب جديد حاصل شاد و هر گاه دفعتا فرو برد در آب به قصد وضو، غسل رو به عمل آمده واگر دفعه ثانيه فرو برد به اين نيت، غسل دست راست به عمل آمده واگر ثالثا فرو برد غسل دست چپ به عمل آمده و هر گاه در دفعه اولى‌ كه فرو رفت وغسل وجه به عمل آمد دست راست را اول بيرون بكشد به قصد وضو وبعد از آن دست چپ را، غسل همه اعضا به عمل آمده.

و هر گاه در ميان آب جارى‌ كه آب بر جميع اعضا جارى‌ مى‌شود نيت كند كه جريان اول از براى‌ شستن رو باشد وبعد از آن براى‌ دست راست وبعد از آن براى‌ دست چپ با قصد ترتيب در اجزاء هر عضوى‌ هم نيز كافى‌ است وبه همان نيت ترتيب اكتفا مى‌كند و اين را ” ترتيب حكمى‌ ” مى‌گويند واز تحرير ظاهر مى‌شود عدم اكتفا واولى‌ اعتبار فعليت ترتيب است.

پس در اين صورت هر گاه اعضا را حركت بدهد به ترتيب به قصد وضو، كافى‌ است ودر اين صورت به آب دست راست هم مسح مى‌توان كرد به شرطى‌ كه مكث طولانى‌ نكند وبه مجرد قصد وتحقق غسل عرفا دستها را وسر را بيرون بياورد.