پایگاه تخصصی فقه هنر

جامع الشتات-ج1-ص27

پختن به آتش ضعيف (1) است، لكن اين منافات ندارد به اينكه جايز باشد تطهير آن در ” آب كر ” يا جارى‌، پس هر گاه خمير نجسى‌ كه عين نجاست در آن نباشد هر گاه در تنور تاق شود يا خود خمير در آفتاب خشك شود وبعد از آن بگذارند در ميان كر يا جارى‌ به قدرى‌ كه بخيسد و از هم متفرق شود كه آب به همه اعماق آن برسد ظاهر اين است كه پاك مى‌شود (اما به آب قليل نمى‌توان تطهير كرد) آن اصعب نيست از تطهير گوشتى‌ كه در آب نجس جوشيده باشد به حدى‌ كه آب نجس در اعماق آن رفته باشد كه آن قابل تطهير هست.

51 – سؤال: هر گاه طفلى‌ به كنار تنور بول كند وبول او جارى‌ شود بر ديوار تنور، آيا در اين صورت تطهير ديوار تنور ممكن است يا نه؟ ودر صورت امكان به چه طريق بايد تطهيركرد؟ جواب: بلى‌ ممكن است به اين طريق كه با آفتابه يا ابريق، آب را جارى‌ سازد بر آن به حدى‌ كه غساله آن از ديوار تنور منفصل شده، ته تنور برود تا سه مرتبه به اين نحو نمايد و هر گاه خواهد بعد گل ته تنور را بيرون آورد به نحوى‌ كه ملاقى‌ تنور نشود.

52 – سؤال: گل نجس، با به هم خوردن پاك مى‌شود يا نه؟ جواب: نه، پاك نمى‌شود.

53 – سؤال: غسل ووضو در مكان غصبى‌ چه صورت دارد؟ جواب: اظهر صحت است هر چند فعل حرام كرده است واحوط آن است به اين اكتفا نكند وحكم به بطلان نمى‌كنيم.

54 – سؤال: گل نجس در ته آفتابه ولوليين به فرو بردن در آب كرو بيرون آوردن با بقاى‌ گل پاك است يا نه؟جواب: هر گاه علم حاصل شود كه آب جارى‌ يا كر به اعماق آن سارى‌ شده وبه جميع

1 – البته قول شيخ در صورت اطلاق مورد خدشه است نه در هر صورت زيرا در نظر آنان كه آب چاه را قابل نجس شدن، مى‌دانستند قول شيخ مستدل مى‌باشد ومستندش حديث 17 باب البئر (وسائل: ج 1 ص 129) مى‌باشد وحديث 18 نيز آتش را مطلقا مطهر مى‌داند ليكن در سندش ضعف هست.