پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص171

موزه فرش حرم مطهر رضوى.

2. فرش‌هايى حاوى شمايل بزرگان دين.

3. فرش‌هاى نمادين جانوران؛ مثلِ پيكره شير يا شير و خورشيد كه منظور از آن‌ها تداعى مقام و شأن بزرگان دين است. در اين تصويرها شير، مظهرِ مردانگى على علیه ‎ السلام و خورشيد مظهر نور محمد صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله است كه بر همه مى‌تابد و همه را روشنى مى‌بخشد.

در دوره اسلامى، نقش شير به عنوان مظهر قدرت و شَجاعت باقى ماند و با هوش‌مندى خاصِّ ايرانيان عملكردى جديد پيدا كرد و به‌زودى خود مبدل به يكى از عوامل سنّتى دينى جديد شد. به اين صورت كه حضرت على علیه ‎ السلام به شيرِ خدا ملقّب شده است .[1] و شير به نمادى از شجاعت و

شهامت او تبديل گشت و در ادبيات اين دوران نيز نمود يافت:

شيرِ خدا، شاهِ ولايت: على صيقلىِ شركِ [2] خَفى و جَلى

( جامى )

* * *

از على آموز اخلاصِ عمل شيرِ حق را دان منزّه [3] از دَغَل

( مولوى )

  1. 1. ،nosduH 57 pdma semaht ،tseuQ citsym eht fo snoisserpxE :ifus helal raithkaB ..6791 ،nodnoL
  2. 2. . «صيقلى ذكر…»؛ محمود شاهرخى و مشفق كاشانى، آيينه آفتاب، ص 80.
  3. 3. . در تصحيح قوام‌الدّين خرّمشاهى، بر اساس نسخه قونيه (677 ق) و مقابله با تصحيح نيكُلسون،«مطهَر» آمده است: مثنوى معنوى، دفتر اوّل، بيت 3721، ص 162.