پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص157

و احساسات مردم ايران به واقعه كربلا بيش از ساير ملت‌هاى مسلمان، حتى خود اعراب است .»[1]

در تعزيه نشانه‌هايى از زندگى و حيات اجتماعى نيز وجود دارد و لذات مادّى و زمينى و پى‌آمدهاى آن در تعزيه نشان داده مى‌شود.

تعزيه‌خوانى موجب حفظ سنّت‌ها، نغمه‌هاى ملّى و رديف‌ها و گوشه‌ها و دستگاه‌هاى موسيقى ايرانى شده است. در تعزيه از نى، قره‌نى، سُرنا، كرنا، طَبل، دُهل و ترمپت استفاده مى‌شود. موسيقى تعزيه، تركيبى از موسيقى حماسى و نغزها است.

تعزيه در ميان شيعيان جهان معانى گوناگونى يافته است. ما تا اين‌جا با مفهوم تعزيه در ميان ايرانيان آشنا شديم، اما در ميان شيعيان حوزه‌هاى جغرافيايى ـ فرهنگى سرزمين‌هاى ديگر از جمله هند و پاكستان سنّت نمايش‌دادن واقعه‌هاى مذهبى و مصائب شهيدان كربلا روى صحنه معمول نيست. در ميان شيعيان اين سرزمين‌ها، مثل شيعيان عراق، تعزيه به معناى نمايش درامى كه روى صحنه اجرا شود به‌كار نمى‌رود، بلكه به دستگاه و صندوقى شبيه ضريح و يا نمادى از آن گفته مى‌شود كه تمثيلى از تابوت شهيدان به‌ويژه تابوت سالار شهيدان امام حسين علیه ‎ السلام است.

تعزيه‌هايى كه در بخش‌هايى از سرزمين عراق مانند كربلا

رايج است، معمولا به شكل صندوقى مربع يا مربع مستطيل با سقفى دوشيبى يا تخت و كاملا شبيه ضريح زيارت‌گاه‌ها ساخته شده‌اند.

  1. 1. . عباس على عربى : نامه ايران، ج 3، تعزيه، نمايش مذهبى ايران، ص 499.