پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص144

تعامل فرهنگ ايرانى ـ شيعى را فراهم مى‌سازد و بسيارى از سنّت‌هاى دينى و ايرانى را درهم مى‌آميزد. اساس تعزيه مى‌تواند ريشه در مصائب ميترا و سوگِ سياووش در سنّت ايرانى داشته باشد .[1]

بعضى پژوهشگران عناصرى از اساطير بين‌النّهرين، آناتولى و مصرى را نيز در شكل دادن آيين نمايش تعزيه مؤثّر دانسته و اسطوره تموز، رَبّ النّوع جوان بين‌النّهرينى را يكى از نمونه‌هاى تأثيرگذار بر تعزيه ياد كرده‌اند .[2] بعضى ديگر مصائبِ مسيح و شخصيت‌هاى افسانه‌اى و تاريخى

ديگر در فرهنگ و سنّت‌هاى هند و اروپايى و سامى را در شكل‌گيرى اين آيين مؤثّر مى‌دانند .[3]

مراسم سوگ‌وارى در دوران آل بويه يك هدف خارجى داشت و آن مخالفت با حاكميت و استقرار سنّيان بود. در زمان معزّالدّوله ديلمى ( 334 ـ 356 ق ) مجالس سيّدالشّهدا در دهه اوّل محرّم بر پا شد. ابن‌كثير مى‌گويد: در دَهم محرّم اين سال ] 352 هجرى [ معزّالدّوله ( احمدبن بويه ) كه غضب خدا بر او باد، فرمان داد بازارها بسته شود، و زنان جامه پشمينه بر تن كرده بدون حجاب و نقاب صورت، با گيسوان پريشيده به بازارها رفته بر

  1. 1. . عنايت‌اللّه شهيدى، پژوهش در تعزيه و تعزيه‌خوانى از آغاز تا پايان دوره قاجار در تهران،ص 24.
  2. 2. . احسان يار شاطر، تعزيه و آيين سوگ‌وارى در ايران قبل از اسلام، تعزيه بومى پيشرو ايران،گرد آورنده چلكووسكى، ترجمه داود حاتمى، انتشارات علمى و فرهنگى، تهران 1367 / 135.
  3. 3. ecnamroforep fo snoisnemiD larutiaC ، 9791 . o . mailliw ، nemeeB .narl ni amarD dna lautiR : heyizaT ni @ neyiZ @ aT nainarl ni snoiTnevnoc.13 _ 42 :sserp ytisrevinu kroy weN iksowoklehc .J retep yB . de