پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص132

 فرهنگى ـ ( قومى ) محلى ايران قُدرتِ بَرينِ سرايش خويش را از يارى امام على علیه ‎ السلام كسب مى‌نمايند. پهلوانان حماسى ايران نيز چون رُستم، قدرت رزم‌آزمايى خويش را از توجه او به كف آورده‌اند. در افسانه‌هاى مردم از سوى ديگر رخساره‌هاى اهورايى و يا زيباى طبيعت به وجودِ پُرخير امام على علیه ‎ السلام بنياد مى‌رسانند. آن‌چنان كه ساكنان گيلان و مازندران بركت سرزمين خود از تكاندن سفره‌نامه مرتضى على بر خاك خويش مى‌دانند .[1]

آنچه از متن روايات و داستان‌هاى ايرانى پيداست، جدال ميان دو قواى خير و شر است و بيان مى‌كند كه على علیه ‎ السلام انسان آرمانى و حماسه‌اى است كه در قالب پهلوانى در صحنه وسيع نبرد نيكى و بدى نمودار مى‌شود و هنرمند او را با بيانى زيبا به تصوير مى‌كشد. در اين داستان‌ها نمادهاى تصويرى خير و شر عبارتند از: حضرت على علیه ‎ السلام، دُلدل، ذوالفقار، ديو و اژدها. براى وصف پليدى، تاريكى و نيروهاى قواى نفسْ از ديوان و اژدهايان كه موجوداتى دوزخى هستند و حاصل انديشه سَمبُيلك انسان‌اند، استفاده شده است .[2]

ب) موسيقى

موسيقى غربى از وجهى تعقلى و حسّى برخوردار است، اما موسيقى ايرانى از قوّه كشف و شهود و اشراق بهره مى‌برد. به همين دليل موسيقى

  1. 1. . عليرضا حسن‌زاده، «نقش افسانه‌ها در امتزاج دو فرهنگ»، كتاب ماه هنر، شماره 31 ـ 32،1380، ص 65 ـ 66.
  2. 2. . همان، نبرد خير و شر/ دشتگل، ص 93.