پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص108

دادن تاج پادشاهى بر فراز خورشيد نبوت، آن را به يك نشان كاملا سلطنتى و دربارى تبديل كردند .[1]

نقش شير و خورشيد سرخ همراه با نقش هلال احمر و صليب سرخ تنها سه نشانى هستند كه در بخش پزشكى سازمان ملل به ثبت

رسيده و امروزه شنيده مى‌شود سازمان ملل در نظر دارد كه نقش شير

و خورشيد سرخ ايران را حذف و ستاره سرخ اسراييل را جاى‌گزين

آن نمايد .[2]

نقش طاووس نيز به عنوان نماد پيامبر اسلام صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله را مى‌توان روى سكه طلاى بيست تومانى دوره قاجار ضرب سال 1210 هجرى يافت. در اين سكه، بر روى نقش طاووس كلمه « يا محمد » نوشته شده است.

نقش طاووس هم مثل نقش سيمرغ از نقوشى است كه در تزيينات مساجد و اماكن مذهبى حضور دارد. نقش دو طاووس به صورت قرينه در دو طرف كوزه آبِ حيات كه درخت زندگى از درون آن پيدا شده است، ديده مى‌شود [3] و در تزيينات سردرِ ورودى بسيارى مكان‌هاى مذهبى دوره

صفوى از جمله مسجد امام اصفهان، امام‌زاده هارون ولايت اصفهان [4]،

صحن عباسى امام رضا علیه ‎ السلام، مقبره خواجه ربيع در مشهد وجود دارد. يكى

  1. 1. . همان، ص 39.
  2. 2. . همان.
  3. 3. . آ.ا. پوپ، شاه‌كارهاى هنر ايران، ص 99.
  4. 4. . جناب هارون ولايت، فرزند بى‌واسطه حضرت موسى بن جعفر : است كه بارگاهش درمحلّه ميدان قديم (ميدان كهنه) در مقابل مسجد على قرار دارد؛ ر.ك: گنجينه آثار تاريخىاصفهان، ص 360 ـ 369.