پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص103

بر آن‌ها نام دوازده امام و تعبيرِ على ولى‌اللّه آمده است .[1] نمونه‌هاى ديگرى

از اين سكه‌ها را « لين پول » نيز شناسانده است .[2]

روى سكه نجم‌الدّين على مؤيّد، آخِرين سربدار بزرگ خراسان كه در 788 هجرى كشته شد، عباراتى آمده است كه از شيعه بودن او حكايت دارد .[3]

پس از اولجايتو، بار ديگر نام خلفاى راشدين را در سكه مى‌آوردند تا اين‌كه غازان خان برادر سلطان محمد اولجايتو شيعه را پذيرفت و شهادت شيعى را روى سكه‌ها ضرب كرد.

شاه اسماعيل پس از رسميت بخشيدن به مذهب شيعه جهت ابراز ارادت خود به خاندان پيامبر دستور داد كه عبارت « لا اله اِلّا اللّه، محمد رسول اللّه و علىّ ولى اللّه » يك روى سكه و در روى ديگر آن « السّلطان العادل الكامل الهادى الوالى شاه اسماعيل بهادر خان الصّفوى خلداللّه ملكه و سلطانه » و در حاشيه نام چهارده معصوم ضرب شد .[4] اين عبارت روى

سكه‌هاى پادشاهان ديگر صفوى نيز به چشم مى‌خورد .[5] احاطه اسم

سلطان به وسيله اسامى امامان شيعه، به‌منظور تيمّن و تبرّك و تمسّك به ولايت آنان طراحى مى‌شد.

  1. 1. . المسكوكات المكتشفه فى تل ابى ضمير فى الدوره، مجله سومر، مجلد 34 / 210 ـ 220.
  2. 2. . Llamepoole ، s ، Coins of the Mongols ، Catalogue of oriental Coins in theBritish Museum ، Bologna ، 1987 ، Vol . Vl.
  3. 3. . دائرة المعارف اسلام،ج 4، ص 242.
  4. 4. . اسكندر بيك تركمان، عالم آراى عباسى، ج 1، ص 28.
  5. 5. . احمد تاجبخش، تاريخ صفويه، ص 147.