پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص93

است كه در گرداگرد پايه شمع‌دانى به دنبال نام پيامبر حكاكى مى‌شده است. دوازده امام به عنوان انسان‌هاى كامل كه توجه به خدا دارند و موجوداتى نورانى هستند، معرفى مى‌شدند. اين بود كه نام آنان طورى قرار داده مى‌شد تا منبع نور ( شمع‌دانى ) را احاطه كنند .[1]

با آغاز دوره صفوى، سرلوحه جديدى در هنر فلزكارى ايران باز شد. با الهام از دو اصل تشيع و ملّى‌گرايى، خط و زبان فارسى جاى‌گزين عربى گرديد و به غير از كتيبه‌هاى قرآنى، صنايع فلزى، اشعار يا نام‌هاى دوازده امام، نوشته‌هاى دعايى، و روايى را در بر گرفت و هم‌زمان هنرمندان براى به‌تصويركشيدن اشكال انسانى، حيوانى، گل‌ها و درختان، آزادى عمل بيشترى نشان دادند.

كاربرد نام امام على علیه ‎ السلام در فلزكارى صفويه و قاجاريه، با توجه به آثار برجاى‌مانده، در چند مضمون كه همه به منظور يارى جستن از ايشان نگاشته شده، قابل بررسى است. مضامينى مانند ذكر نام على علیه ‎ السلام به تنهايى، ذكر نام على علیه ‎ السلام در كنار اللّه و محمد صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله، نام چهارده معصوم و يا دعا در حقِّ ايشان عبارت دعايى در حقِّ پنج تن آل عبا، شهادتين شيعى، قسمت‌هايى از دعاى نادِعلى و احاديث پيامبر صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله در منقبت امام على علیه ‎ السلام روى ظروف مورد توجه است.

از ميان احاديث پيامبر در منقبت امام على علیه ‎ السلام حديث « ﴿أَنَا مَدِينَةُ العِلْمِ وَ عَلِىٌّ بابُها »  كه بازگو كننده زواياى شخصيتى و تفكرى حضرت و گوياى

  1. 1. . مهناز شايسته‌فر، هنر شيعى، ص 123.