پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص90

شهررى و امام زاده زيد علیه ‎ السلام به دست استاد عموكريم و استاد فلاح اشاره نمود .[1]

هنرِ خاتم در دوره پهلوى نيز به خدمت مقاصد دينى و مذهبى درآمد. از جمله آثار خاتم در اين دوره اتاقك جايگاه قرآن در حرم حضرت شاه‌چراغ، صندوق‌چه قبور 72 تن و چند صندوق‌چه خاتم ديگر است كه استاد حسين شفقت با نظارت حاج محمد صنيع، خاتم آن‌ها را ساخته است.

صندوق‌چه‌هاى قبور حضرت احمدبن‌موسى و برادرش محمدبن موسى را سه تن از نخبگان اين هنر: استاد غلام‌حسين گل‌ريز

خاتمى، استاد اصغر ستايش و استاد عبدالعلى سالك‌نژاد در اين دوره ساختند.

علاوه بر نمونه‌ها و آثار مزبور، آثار زيباى ديگرى نيز در اين دوره ساخته شده است كه صندوق خاتم بارگاه حضرت زينب 3 در سوريه، از آن جمله است.

هنرمندان خاتم‌ساز، تلفيق هنرِ خاتم‌سازى با ساير هنرهاى تزيينى، از جمله مُنبّت و مُعرّق را كه در دوره پهلوى شروع شده بود، پس از انقلاب نيز دنبال كردند، اما ممكن است ورود خط و كتيبه‌هاى خطى، به ويژه خطِّ كوفى به عرصه هنر خاتم، يكى از منحصرترين ويژگى‌هاى آثار خاتم ساخته شده پس از انقلاب اسلامى باشد. تلاش هنرمندان خاتم‌ساز اين

  1. 1. . هنر خاتم، ص 63.