پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص88

كتيبه‌ها حضور دارد. اين تكرار، قسمتى از دعاى « نادِعلى » را به ذهن متبادر مى‌كند. بدين‌گونه، هنرمند شيعى از كُلِّ دعاى نادِعلى بهره گرفته و به شكلى رمزگونه اين تكرار را آورده است. هم‌چنين وجود نام ايشان بر حاشيه منبر مسجد كه محلى براى اداى خطبه است، علاوه بر مددجويى از ذكر نام اين امام هُمام، تأكيدى بر سجاياى اخلاقى و اعتقادى اميرالمومنين علیه ‎ السلام از طرف شخصى كه ايراد خطبه مى‌كند، مى‌باشد .[1]

ح) خاتم كارى

قديم‌ترين اثر هنرِ خاتم، باقى‌مانده از خاتم‌كارى دوره صفوى، ممكن است صندوق مرقد حضرت موسى‌بن‌جعفر و امام جواد: در كاظمين باشد .[2] اين صندوق را استادِ هنرمندى به نام محمد جمعه در اوايل سلطنت

شاه اسماعيل صفوى در سال 906 ق، ساخته است.

جايگاه و ارزش هنر خاتم در ميان سلاطين دوره زنديه و حتى مردم عادى موجب شد تا از اين هنر براى تزيين اماكن اسلامى و مقابر مقدس استفاده كنند .[3] از جمله آثار با ارزش خاتم‌كارىِ باقى مانده از دوره زنديه

صندوق‌چه ضريح بارگاه حضرت اميرالمؤمنين على بن ابى طالب علیه ‎ السلام در نجف اشرف است .[4] اين اثر يكى از ظريف‌ترين و اصيل‌ترين شاه‌كارهاى

  1. 1. . كتاب ماه هنر، شماره 109 ـ 110، ص 28.
  2. 2. . هنر خاتم‌سازى در ايران، ص 18.
  3. 3. . غلامرضا روزى‌طلب، هنر خاتم، ص 58.
  4. 4. . مجله نقش و نگار، انتشارات اداره كل هنرهاى زيباى كشور، زمستان 1355/9.