پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص87

مى‌گرديم كه مى‌بايست با ساماندهى تركيب‌بندى به مقياس كوچك بر سطوح قلمدان تناسب داشته باشند. افزون بر اين‌ها تجسم بخشيدن به « روزه دارى » چهره‌سازى از درويش‌ها و صوفيان، تمثال سازى مخلصانه از امام على علیه ‎ السلام و حضرات پسرانش بيانگر توجه تازه‌اى به نقاشى اسلامى است.

نقاشى زير لاكى[1]

در ميان نام‌داران لاك‌كارى زمان انقراض سلسله صفوى و اوايل حكومت افشار مى‌توان از محمد على بن‌محمد زمان و هنرمندانى كه نام خود را حاجى محمد، و يا صاحب‌الزّمان ( با ايهام نداى اسلامى آن ) امضا مى‌كردند، ياد كرد. تاريخ ساخت اين اثر 1106 ق، است و در موزه شهرى لنينگراد نگه‌دارى مى‌شود .[2]

تزيينات مسجد جامع « ورزنه »، كه متعلق به دوره تيمورى است، نمونه‌اى از ارادت شيعيان به امام على علیه ‎ السلام را در بر مى‌گيرد. به حاشيه منبر اين مسجد نام على به خطِّ كوفى بنايى در كتيبه‌اى هفت‌رنگ سه مرتبه تكرار شده كه از ناحيه حرف « ع » به هم متصل است و خطِّ كرسى، بر اضلاع شش‌ضلعى نشيمن دارد.

مددجويى از ذكر نام على علیه ‎ السلام و ستايش وى در يكى از خطابه‌هاى رايج « على على على » با تكرار سه‌مرتبه نام ايشان، در نمونه‌هاى بسيارى از

  1. 1. . همان، ص 252.
  2. 2. . همان، ص 243 ـ 245.