معنای هنر شیعی-ج1-ص57
معروف دربار صفوى ـ با نامِ على در شعرِ نادِ عَلِيآ مَظْهر العَجائب، تصوير شيرى رابا خط ـ نقاشى سادهاى نگارش كرده است. اين اثر هنرى هم اكنون در كتابخانه مركزى دانشگاه استانبول نگهدارى مىشود .[1] نماد شير در
اين اثر به امام على علیه السلام اشاره دارد و نشانه قدرت شگفتانگيز اوست. همچنين نام على علیه السلام مىتوانست به شكل قايق يا آينهاى نوشته شود .[2] كارى
كه بكتاشىهاى تركيه آن را ابداع كردند. آنها نام على علیه السلام يا دو فرزندش را همراه نام اللّه به تصوير مىكشيدند .[3]
يكى از نشانههاى اين تصوير، شمشير دو سَرِ حضرت على علیه السلام يعنى ذوالفقار است. اين تصوير از كلماتِ آية الكرسى، سورههاى كافرون، ناس، توحيد، فلق و چند جمله در ستايش مقام امام على علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه وآله و اهل بيت ايشان: تشكيل شده است .[4]
جنبه نمادين حروف شناخته شده، و اين هنر نوشتارى با حركتى صوفيانه، به سمت يك نوع علم مذهبى گسترش يافت .[5]
در دوره صفوى ارتباطِ خطّاطها و علما بيشتر شد. علىرضا عباسى، خطّاط بزرگ دوران شاه عباس كه بيشترِ كتيبههاى مساجد اصفهان و گنبد مرقد امام رضا علیه السلام را طراحى كرد، احتمالا از سوى علما در انتخاب متن