پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص57

 معروف دربار صفوى ـ با نامِ على در شعرِ نادِ عَلِيآ مَظْهر العَجائب، تصوير شيرى رابا خط ـ نقاشى ساده‌اى نگارش كرده است. اين اثر هنرى هم اكنون در كتاب‌خانه مركزى دانشگاه استانبول نگه‌دارى مى‌شود .[1] نماد شير در

اين اثر به امام على علیه ‎ السلام اشاره دارد و نشانه قدرت شگفت‌انگيز اوست. هم‌چنين نام على علیه ‎ السلام مى‌توانست به شكل قايق يا آينه‌اى نوشته شود .[2] كارى

كه بكتاشى‌هاى تركيه آن را ابداع كردند. آن‌ها نام على علیه ‎ السلام يا دو فرزندش را همراه نام اللّه به تصوير مى‌كشيدند .[3]

يكى از نشانه‌هاى اين تصوير، شمشير دو سَرِ حضرت على علیه ‎ السلام يعنى ذوالفقار است. اين تصوير از كلماتِ آية الكرسى، سوره‌هاى كافرون، ناس، توحيد، فلق و چند جمله در ستايش مقام امام على علیه ‎ السلام و حضرت محمد صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله و اهل بيت ايشان: تشكيل شده است .[4]

جنبه نمادين حروف شناخته شده، و اين هنر نوشتارى با حركتى صوفيانه، به سمت يك نوع علم مذهبى گسترش يافت .[5]

در دوره صفوى ارتباطِ خطّاطها و علما بيشتر شد. على‌رضا عباسى، خطّاط بزرگ دوران شاه عباس كه بيشترِ كتيبه‌هاى مساجد اصفهان و گنبد مرقد امام رضا علیه ‎ السلام را طراحى كرد، احتمالا از سوى علما در انتخاب متن

  1. 1. . مهناز شايسته‌فر: هنر شيعى، ص 49.
  2. 2. . 07D ، 0791 ، llirB .J . E ، nediel ، yhpargillac cimalsi ،lemmihcs eiramennA ..21_11 .PP
  3. 3. . مهناز شايسته‌فر: هنر شيعى، ص 49.
  4. 4. . همان، ص 177.
  5. 5. . همان، ص 49.