پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص52

 اندرز يا احاديثى كه منسوب به حضرت محمد صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله پيامبر اسلام،

حضرت على علیه ‎ السلام پيشواى شيعيان جهان، حضرت امام حسين علیه ‎ السلام و ديگر بزرگان دين اسلام است استفاده كرده و اين گفته‌ها را روى سفالينه و كاشى نوشته‌اند .[1]

در قرن 4 ق، هنرمندان سفال‌گر نيشابور جهت تزيين ظروف سفالى خود از متون مختلف بهره مى‌بردند. مضمون بيشتر اين متون در ارتباط با بخشش، و پرهيز از حرص و تنگ‌نظرى است. اين متون يا از احاديث پيامبر صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله و يا از كلام كوتاه حضرت على علیه ‎ السلام و يا اشعار عربى‌اى است كه به صورت مَثَل در آمده‌اند.

اهميت متون مزبور در آن است كه علاوه بر مشخص شدن وضعيت مذهبى قرن چهارم هجرى، مى‌توان از آن‌ها جهت تصحيح متون نهج‌البلاغه و ديگر آثار مربوط به كلام كوتاه حضرت على علیه ‎ السلام استفاده كرد، چرا كه اين متون قديم‌ترين و اصيل‌ترين متون باقى‌مانده از قرن چهارم هجرى است و دست‌كارى نشده است، درحالى‌كه گاهى در نُسَخ خطّى به علت پارگى، آب خوردگى يا بدخط بودن نسخه، پاره‌اى كلمات ناخوانا و باعث اجتهاد به رأى شده است .[2]

دسته‌اى از ظروف سفالين سده سوم و چهارم هجرى كه مهم‌ترين مركز

  1. 1. . فاطمه كريمى، محمد يوسف كيانى، هنر سفال‌گرى دوره اسلامى ايران، مركز باستان شناسىايران، چاپ اوّل، تابستان 1364، ص 69.
  2. 2. . عبداللّه قوچانى، «تجلى على 7 بر سفالينه‌هاى نيشابور»، كتاب ماه هنر، شماره 31 ـ 32،فروردين و ارديبهشت 1382، ص 17 ـ 18.