پایگاه تخصصی فقه هنر

معنای هنر شیعی-ج1-ص35

 در قسمت طاق مسجد جامع قزوين كه خمارتاش بن‌عبداللّه در ميانه سال‌هاى 500 تا 509 هجرى ساخته، كتيبه‌اى به گونه‌اى روشن، حاوى مفاهيم شيعى است. بخشى از اين كتيبه كه گويا به درستى خوانده نشده، به اين شرح است: « الحَمدُ لِلّه رَبِّ العالَمينَ وَ الصَّلاةُ عَلى نَبِيّه مُحَمَّدٍ سَيِّدالمُرسَلِين وَ اِمام المُتَّقِينَ وَ رَسُول رَبِّ العالَمِينَ اِلَى‌الخَلقِ اَجْمَعِين وَ رَحمَة‌اللّه عَلى مَنْبَع الإفتِخار وَ مَعْدِنِ الوَفاءِ وَ علمِ المُهاجِر وَ الاَنْصارِ … على اميرالمؤمنين على الوَصِى … وَ رَحمَه اللّه على أميرالمؤمنين وَ اِمام المُسْلِمين وَ ابْن عَمِّ الرَّسُول وَ زَوْج البَتُول اَبِى‌الحَسَنَيْن مَظْهَر العَجائبَ و مظهر الغَرائب، الشّهابُ الثّاقب وَ غالِب كُلّ غالِب وَ نقطة دائِرة المَطالِب عَلِىّ بْنِ اَبىü طالِب ».[1]

و در كتيبه گنبد سلطانيه ( 710 ق ) « على ولىّ اللّه » انعكاس يافته است.

6. كتيبه‌هاى مشتمل بر صلوات بر محمد و آل محمد :. عبارت « ﴿اللّهمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ سَلَّم »  كه در كتيبه گنبد مسجد سلطانى در مدرسه چهارباغ اصفهان ( 1125 ـ 1117 ق ) به‌كار رفته است، بى‌ترديد معرف يك مسجد شيعه و حامل يك مفهوم شيعى است.

7. كتيبه‌هاى تكريم اهل بيت و نوادگان پيامبر اكرم صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله. در مسجد جامع اصفهان عبارتى به خطِّ كوفى و درباره خاندان پيامبر صلی ‎ الله ‎ علیه ‎ وآله وجود دارد كه در قسمت بالا و وسط سَردَرِ اين مسجد قرار گرفته است: « خداوندا ! بر محمد و على و فاطمه و حسن و حسين: درود بفرست .»

8. كتيبه‌هاى صلوات بر دوازده امام: كه از بهترين و كهن‌ترين آن‌ها

  1. 1. . مينودر، ج 1، ص 547.