پایگاه تخصصی فقه هنر

امام علی و علم و هنر-ج1-ص126

اسبت را به چند مي فروشي؟

آن مرد گفت: به «لاشي ء»

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به قنبر فرمود:

اسب را از او بگير.

مرد گفت: پس «لاشي ء» را به من بده.

اميرالمؤمنين او را در بيابان برد و سراب را به وي نشان داد و به او فرمود:

اين «لاشي ء» است.

مرد گفت: از کجا مي گوئي؟

امام علي عليه السلام فرمود:

به دليل آيه قرآن:

«يَحْسَبُهُ الظَّمَآن ماءاً حَتَّي اِذَا جَاءَ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئاً»

«تشنه سراب را آب مي پندارد و چون بدان نزديک شود نمي يابد او را چيزي» [329] .

معناي اکراه و اجبار

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

سوگند خوردن بر قطع خويشاوندي و براي ستم نمودن و در صورت اکراه و اجبار اثري ندارد.

فرق اکراه و اجبار را از آن حضرت پرسيدند،

فرمود:

اکراه از طرف پادشاه است و اجبار از زن و فرزند. [330] .

معناي قامت

امام صادق عليه السلام فرمود:

در کتاب علي عليه السلام قامت يک ذراع و دو قامت دو ذراع است. [331] .

پاسخ به مسائل حيوانات
پيامبر در حق علي دعا کرد

در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم گاو نري الاغي را کشته بود، پس هنگامي که آن بزرگوار در ميان جمعي از اصحاب خود که خليفه اوّل و دوم نيز در ميان آنان بودند، نشسته بود طرفين دعوي نزد آن حضرت آمده و نزاع خود را مطرح کردند.

در اين موقع پيامبر خدا صلي الله عليه وآله وسلم به خليفه اوّل رو کرده و فرمود: بين آنان داوري کن!

خليفه اوّل گفت:

ضماني نيست؛ زيرا حيواني حيوان ديگري را کشته است.

پيامبر به خليفه دوم فرمود:

تو بين آنان قضاوت کن! عمر گفتار ابوبکر را تکرار کرد.

رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم به حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام رو کرد و فرمود:

بين آنان حکم کن!

امام علي عليه السلام فرمود:

اگر گاو در استراحتگاه الاغ داخل شده، صاحبان گاو ضامن الاغ هستند، و در صورت عکس ضامن نيستند.

در اين هنگام رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم دست به سوي آسمان بلند کرد و فرمود:

«اَلْحَمْدُ للَّهِ الَّذي جَعَلَ مِنِّي مِنْ يَقْضي بِقَضَاءِ النَّبِيّين»