پایگاه تخصصی فقه هنر

امام علی و علم و هنر-ج1-ص77

(طبيعي است که استخراج تمام موارد ياد شده در نهج البلاغه و بررسي تطبيقي آنها با علوم مربوطه، خود به چندين کتاب مفصّل علمي تبديل خواهد شد). [158] .

ترويج فرهنگ قرآني
شعر يا قرآن

سعد خفاف مي گويد:

دوستم «زاذان» را ديدم که بسيار قرآن مي خواند، و آيات الهي را خوب و زيبا تلاوت مي کرد،

از او پرسيدم:

قرآن را چگونه و در نزد چه کسي ياد گرفته اي؟

پاسخ داد:

من شعر زياد مي خواندم، روزي حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام از کنار من گذشت و ديد که اشعار زياد مي خوانم به من فرمود:

اي زاذان، چرا به جاي شعر، قرآن نمي خواني؟

گفتم:

قرآن را به قدر نماز مي دانم.

حضرت مرا نزد خود طلبيد، چيزي در گوش من زمزمه کرد که نفهميدم، از آن پس حافظ قرآن شدم، و همواره قرآن مي خوانم.

سعد خفاف مي گويد:

ماجراي او را براي امام صادق عليه السلام نقل کردم، فرمود راست مي گويد. [159] .

از اين رهنمود امام علي عليه السلام درس مي گيريم، افرادي که داراي حافظه خوب وقوي هستند، براي حفظ قرآن تلاش کنند، که داراي همه گونه معارف بلند و ارزشمند است.

جمع آوري قرآن

رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم به حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود که:

«پس از من از خانه بيرون نرو تا قرآن را يکجا جمع آوري کني.»

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمود:

رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم هر آيه اي از قرآن که نازل مي شد براي من مي خواند و آن را مي نوشتم و تأويل و تفسير عامّ و خاص و محکم و متشابه را به من مي آموخت. [160] .

پس از دفن رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم طبق سفارش آن بزرگ پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم امام علي عليه السلام قرآن را به همان ترتيبي که نازل شد و رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم بر او املاء فرمود همراه با تفسير و شأن نزول آيات همه را يکجا نوشت که همواره در اختيار امامان معصوم عليه السلام قرار داشت. [161] .

رونق علم نحو براي حفظ قرآن

علم نحو براي حفظ لغت از آشفتگي و تحريف، و نيز در معناي کلام عربي، اهميّتي بسيار دارد، تا آنجا که گاهي با تبديل کسره به فتحه، معناي يک کلمه تغيير مي کند که در بعضي موارد مستلزم کفر است. [162] .