پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص241

او معاذٍ یا تکیه گاه

او ملاذٍ و پناهگاهی

او فرار یا راه گریز

او محار ؟[1] و بازگشتی هست ؟

تکرار واژه

مراد تکرار یک واژه است در بافت با معنایی که گوینده قصد آن کرده است. روشن است که تکرار واژه به قصد تکرار معنای آن است و گوینده بی هدف آن را تکرار نکرده؛ مثلاً در نامه حضرت به مالک اشتر تکرار واژه « صلاح » مؤید این ادغام است. ایشان می فرماید:

« و تَفَقّد أمرَ الخَراجَ بِما یُصلِحُ أهلَهُ فَإنّ فِی صَلاحِهِ وَ صَلاحِهِم صَلاحاً لِمَن سِواهُم وَ لَاصَلاحَ لِمَن سِواهُم إلاَّ بِهِم :[2] در مسئله مالیات به گونه ای که به صلاح مالیات دهندگان باشد، رسیدگی کن؛ زیرا صلاح و بهبودی مالیات و مالیات دهندگان صلاح دیگران است و برای سایران آسایش جز با بهبودی آنان وجود ندارد ».

در متن زیر چون سفارش به دو فرزندش امام حسن عليه السلام و امام حسین عليه السلام می باشد، واژه « الله » بیش از همه تکرار شده که نشان دهنده اهمیّت موضوع است؛ به ویژه اینکه این سفارش ها پس از ضربه خوردن توسط ابن ملجم بوده است. حضرت می فرماید:

« أللّهَ أللّهَ فِی الأَیتامِ فَلا تُغِبّوا أفوَاهَهُم وَلایَضِیعُوا بِحَضرَتِکُم؛ وَاللّهَ اللّهَ فِی جِیرانِکُم؛ فَإنَّهُم وَصِیّةُ نَبیِّکُم. مَازَالَ یُوصِی بِهِم ظَننّا أنّهُ سَیُوَرِّثُهُم؛ وَاللّهَ وَاللّهَ فِی

  1. 1. . همان، خ83.
  2. 2. . همان، نامه 53.