آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص83
تصویر هنری، مبانی، تعاریف، کارکردها
فصل دوم: تصویر هنری، مبانی، تعاریف، کارکردها
مفهوم شناسی
تصویر از اصطلاحات پرکاربرد در نقد ادبی است. هم در نقد سنتی و هم در نقد جدید از آن فراوان سخن به میان می آید؛ اما در نقد جدید اهمیت ویژه ای یافته است؛ چون با نظریه شناخت ارتباط تنگاتنگی دارد. در تبیین این ادّعا باید گفت، هنر را می توان در حوزه اندیشه و معرفت جای داد؛ لذا سخن گفتن از « معرفت هنری » چندان عجیب نیست. تصویر هنری که در مرکز ثقل اندیشه هنری قرار دارد، ازآن رو در نقد جدید اهمیت ویژه یافته است که با اندیشه ورزی ارتباطی تنگاتنگ دارد. از طرفی هنر و معرفت هنری با معرفت هایی چون تاریخ، اخلاق، سیاست و جامعه شناسی ارتباط دارد و از سوی دیگر به عنوان گونه ای از شناخت با علم و فلسفه پیوند می یابد. اگر هنر را یک فعالیت ذهنی یا یک پدیده روانی بدانیم، با دانش روان شناسی هم مرتبط می شود.
در روان شناسی و روان شناسی زبان این نکته روشن شده که درست است، « زبان » یعنی کلام، اساس و لازمه تفکّر انتزاعی است، اما این بدین معنا نیست که اساس روند اندیشه ورزی نیز جست یا تمام زبان، اندیشه صِرف نیست.