پایگاه تخصصی فقه هنر

آفرینش های هنری در نهج البلاغه-ج1-ص26

اسلامی از رهگذر بیان ویژگی های آن در متن نهج البلاغه بوده و کمتر به ادبیت متن پرداخته است.

6. التصویر الفنّی فی خطب الامام عليه السلام تألیف عباس علی الفحام: نویسنده در مباحث مقدماتی کتاب خود به بحث تحول خطبه در صدر اسلام می پردازد؛ سپس در فصل نخست به ابزارهای تشکیل دهنده تصویر از جمله تشبیه، استعاره و کنایه اشاره می کند. در فصل دوم به منابع تصویر در خطبه ها از جمله قرآن، حدیث نبوی، شعر و امثال عربی می پردازد؛ در فصل سوم نیز به گونه های موسیقی مانند تکرار، جناس و سجع اشاره می کند.

7. اسلوب علی بن ابی طالب فی خطبة الحربیه تألیف علی احمد عمران: همچنان که از عنوان اثر پیداست، نویسنده به خطبه هایی پرداخته است که حضرت دربارۀ جنگ هایشان بیان کرده اند. نویسنده پس از مباحث مقدماتی، به گونه های خطبه و معیارهای تقسیم بندی خطبه های نهج البلاغه می پردازد. از جمله تقسیم بندی های نویسنده تقسیم خطبه های نهج البلاغه به خطبه های مبتنی بر گفتگو و خطبه های مبتنی بر پاسخ به پرسش هایی است که از حضرت می شده و نیز سفارش های اخلاقی و اجتماعی ایشان است؛ پس از این مطالب نویسنده به مسئله تصویر و منابع آن و کاربرد تصویر و منابع آن اشاره می کند؛ از جمله مباحث طرح شده در این حوزه، تشبیه، کنایه، مجاز، استعاره است.

8. التماسک النصی فی نهج البلاغه اثر عیسی بن السید جواد الوداعی: نویسنده این کتاب به یکی از مباحث مهم در حوزه زبان شناسی متن پرداخته که به انسجام متن مشهور است. در این اثر ابتدا به انسجام و مبانی و تعریف های آن و مباحثی چون انسجام واژگانی، نحوی و معنایی پرداخته و پس از این مطالب، نمونه هایی از نهج البلاغه مطرح و کوشیده شده است، زیبایی متن از حیث انسجام متنی بررسی و تحلیل گردد.