هنر-ج1-ص103
در شرايطى مى تواند مفيد هم باشد ، يعنى ارائه ى آن اثرهائى كه شما نشان دادن آنها
را به مردم مفيد مى دانيد در يك جشنواره چه ايرادى براى شما دارد ، البته بيشتر
روى آن فيلمهائى تكيه شود و فيلمهائى انتخاب شود كه جنبه آموزشگرى اين فستيوال
را حفظ كند ، يعنى واقعا آموزنده باشد ، يك كلاس باشد براى كسانى كه در آنجا
حضور پيدا مى كند .
س : ( آخرين سؤال ) اگر ما سينمائى را كه باعث انحرافات اخلاقى ، اعتقادى و
اشاعه دهنده ى فساد و فحشاء و منكرات مى باشد و همچنين سينمائى را كه ارزشهاى
اسلامى را مورد تهاجم قرار مى دهد كنار بگذاريم و جلوى امكان نفوذ آنرا بگيريم ،
سينمائى را كه باقى مى ماند مى توان به سه دسته عمده تقسيم كرد :
الف – سينمائى كه وجه سرگرمى آن غالب است .
ب – سينمائى كه در خدمت تفكر حاكم است .
ج – سينمائى كه ملهم از تفكر و اعتقادات اسلامى است .
نظر شما درباره ى اين سه نوع سينما با توجه به آنچه در بالا آمد چيست ؟
پاسخ : ما چيزى به عنوان تفكر حاكم و چيزى به عنوان تفكر اسلامى جداى از يكديگر
نداريم . تفكر حاكم همان تفكر اسلامى است . طبقه ى حاكم بر جامعه ى اسلامى همان
مردم هستند و ايدئولوژى دستگاه حكومت ، كه از تفكر حاكم بيشتر آن معنا تداعى
مى شود ، وجود ندارد . ايدئولوژى حكومت ، ايدئولوژى مردم است . شما ببينيد
بنده كه در رأس قوه ى مجريه ى اين مملكت هستم ، شغل روحانى من در اين جامعه
چيست ؟ من امام جمعه يعنى پيشنماز هستم . پس ببينيد آنچه كه بر ذهنيت دستگاه
اداره كننده ى كشور حكومت مى كند چيزى جز علائق و عقايد و عواطف و خواستها و
عشقها و آرزوهاى اين ملت نيست . پس آن تعبير([ سينمائى كه در خدمت تفكر
حاكم است]( به نظر من تعبير درستى نيست و بهتر است بگوئيد در