پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر-ج1-ص102

نمادهاى غيراسلامى همراه نباشد . گاهى مى شود كه فيلمى نماز خواندن را نشان مى دهد
ولى بازيگران فيلم با رفتارشان و با وضع نامناسب نگاهشان يك ضدارزش اسلامى را
در حقيقت متجلى مى كنند . يعنى اين نكته هم بقدر نكته ى اول اهميت دارد . يعنى
متن فيلم ، متن محتوى و حاشيه محتوى هر دو بايد اسلامى باشد .

س : آثار برگزارى چنين جشنواره اى ( جشنواره ى فيلم فجر ) چه مى تواند باشد ؟

پاسخ : اينطور جشنواره ها خيلى خوب مى تواند باشد . البته بيشتر تابع اين است

كه شما چه ارزشهائى را بر اين جشنواره حاكم كنيد و چگونه آن را اداره كنيد .
اما مى تواند خيلى خوب باشد . اگر در اين جشنواره ها ما وسيله اى بيابيم براى
تشويق هنرمندان مستعد ، يا راهى پيدا كنيم براى همكارى و تكميل اطلاعات يكديگر
به وسيله ى هنرمندان ايرانى ، يا وسيله اى پيدا كنيم براى آموختن شگردهاى
فيلمسازى به عناصر علاقمند و تازه كار و جوان ، يا مطرح كردن و معرفى كردن عناصرى
كه مى توان به آنها تكيه كرد و آنها را معرفى كرد ، اگر چنانچه يك چنين آثارى
داشته باشد ، اين جشنواره طبعا نتايج خوب خودش را داشته و به نظر من مفيد
بوده است . البته در برخورد با اداره اين جشنواره ها هم بى شك بايد هوشمندانه
عمل كرد . يعنى گاهى ممكن است يك نفر را بخواهيم در همين جشنواره چهره كنيم و
معروف كنيم كه اصلا ( بر طبق معيارهاى جمهورى اسلامى ) جايز نباشد چهره كردن و
معروف كردن يك شخص يا يك جهت گيرى يا يك جريان . مجموعا با اين جشنواره ها من
موافقم .

س : جشنواره فيلم فجر بهتر است به صورت يك جشنواره داخلى ادامه يابد يا

ترجيح مى دهيد كه به صورت بين المللى و با حضور فيلمهاى خارجى در بخش مسابقه
همراه باشد ؟

پاسخ : آوردن فيلمهاى خارجى به اعتقاد من چيز بى ضررى است ، بلكه