هنر-ج1-ص100
هم تلاش كنيد و تا وقتى كه آن جاذبه بوجود نيامده از آن كه در حد بالاى جاذبه
نيست ، يك قدرى تنازل كنيد و قناعت كنيد به آن چيزى كه جاذبه ى كمترى هم دارد
، ما با فيلم خارجى در صورتى كه مطابق با مفهوم فرهنگ ما باشد هيچ مخالفتى
نداريم اما من متأسفانه مى شنوم كه بعضى از فيلمها ، ( در تلويزيون كه مى بينم و
در مورد سينما هم مى شنوم ) ، يعنى فيلمهاى خارجى كه آورده مى شود بسيارى از
آنها حتى خوب نيست ، نه فقط از لحاظ محتوى ، بلكه از لحاظ تكنيك هم چيزهاى
بسيار ضعيف و ملالت آور و خسته كننده اى است . من نمى بينم آن فيلم خوبى كه
محتواى خوب و تكنيك قوى داشته باشد به وفور و در حد زياد وجود داشته باشد تا
اينكه ما فكر كنيم كه اگر وارد كشور شود فضاى فيلم ايرانى را تنگ خواهد كرد .
س : عملكرد سينماى ايران نشان دهنده ى رشد توليد فيلم ايرانى است ، با عنايت
به اين كه شش سال از پيروزى انقلاب اسلامى مى گذرد ، ارزيابى شما از سينماى
ايران طى اين مدت چيست ؟
پاسخ : البته 6 تا فيلم وقتى در سال 61 به 60 فيلم برسد اين يك رشد كمى را
نشان مى دهد و خوب است . رشد كمى اين سه ساله همينطور كه شما ذكر مى كنيد خوب
بوده ، از نظر رشد كيفى من نمى توانم الان نظرى بدهم ، چون درست مطلع نيستم و
فيلمهاى اين چند سال را درست نديده ام لكن روى آن حرفهاى قبلى تكيه مى كنم ، من
مى گويم اگر بخواهيد سينماى فارسى رشد كند دو چيز را بايد در نظر بگيريد : يكى
ميدان دادن به عناصر بااستعداد و نسبت به كشور و انقلاب حقيقتا خودى ، و نه
غريبه ، دوم ايجاد يك تحول در اصل سينماى فارسى ، يعنى همانطور كه اول اشاره
كردم ضد ارزشهائى را كه نشانده شده بود در سينماى فارسى هر طور هست بايد اينها
را بكشيد بيرون . يعنى مستمع و بيننده را هم بايد عادت بدهيد كه در فيلم منتظر
سكس و خشونت نباشد . حقيقتا در فيلم يك هنر حقيقى را