هنر-ج1-ص67
البته همانطور كه عرض كردم يك اقليتى هم از هنرمندان و شاعران ، از هنرمندان
با ارزش و زبان آوران بنام بودند كه پايه ها و مايه هاى هنرى شان بالاست ، غنى ست ،
اينها در خدمت انقلاب بودند ، بعضى شان قبل از انقلاب همواره براى
انقلاب شعر مى گفتند . از اين افراد تعدادى داريم كه كتك خوردند و براى اسلام و
انقلاب شعر گفتند و الان هم در خدمت انقلاب كار مى كنند . اينها را داريم كه ما
براى آنها احترام و اجر زيادى هم قائل هستيم اما چنانكه عرض كردم معدودند .
اما اين انقلاب ، زبان خود را از خودش مى خواهد و آن شما هستيد . نسل نوى كه
مى خواهد براى خودش و براى آن چيزى كه با همه ى وجود درك مى كند ، بگويد . به
نظر من براى اين منظور ، چند مسأله را حتما رعايت كنيد :
اول پايه ى هنرى را . اگر آنچه شما مى گوييد پايه و رتبه ى هنرى اش در حد
شايسته نباشد ، ارزش ندارد . براى اين كه مى شود يك حرف زدن معمولى . اما آن
خصوصياتى كه گفتم متعلق است به هنر فاخر و ممتاز ، آن هنر فاخر را بايد پيدا
كنيد . البته استعدادها خيلى خوب است ، در شعرهايى كه اينجا خوانده شد و
جوانان عزيزى كه شعر خواندند – حالا آقاى مردانى كه از پيران عالم ادب انقلابى
هستند ، جدا – آن برادران و خواهرى كه شعر خواندند ، خوب ، من ديدم كه يك چيز
جديدى در نفس آنهاست كه بسيار ارزنده و جالب است . البته هنوز زود است كه
ما بخواهيم خصوصيات پديده آمده ى قهرى شعر انقلاب را تا امروز مرزبندى كنيم .
تجديد كنيم و چارچوب برايش تعيين كنيم . نمى توان . بايد مقدارى بگذرد و
تسجيل بشود . اما آنچه من ، على العجاله ، احساس مى كنم آن است كه انقلاب در
واژه هاى نو و شاد و در تركيب هاى تازه ارائه شده است ، چقدر تركيب تازه در
اين شعرها فراوان بود و مضامين وحشى كه تا حالا به دام لفظ كمتر آمده . با اين
خصوصيات مى شود شعر امروز را تا حدودى توصيف كرد :
شعر انقلابى امروز واژه هاى نو و زيبا مى خواهد ، نو ، نه به معناى