هنر-ج1-ص34
غفلت يا تغافل سپرده ، در صورت سلامت به صحنه بازگردانده و نواخته شوند .
ثانيا : بايد شعر به فخامت و شيوايى لازم برسد و سخافت و سستى و خشكى مطلقا
از آن زدوده شود .
ثالثا :
در موضوعات و اهداف شعرى([ بيشتر به مسائل مهم كنونى جامعه و نيز به معارف
اسلامى كه مايه ى رسوخ پايه هاى نظام اسلامى ست ، پرداخته شود و شعر كاملا در جهت
هدفهاى انقلاب حركت كند .
رابعا : در زبان و تعبير و زيبايى و آرايش ، و اگر لازم شود ، در شيوه و قالب
، ابتكار و نوآورى شود . و بسى بايدها كه كمال مطلوب درباب شعر اين زمان ،
از آن بى نياز نيست . ( 1 )
هنر امروز ايران هنر([ مقاومت]( است ، نه هنر([ تسليم و سازش]( .
اينگونه هنر ، شرط اصلى آگاهى و زمان شناسى و نيز شجاعت و گستاخى در برابر
تهاجم وحشيانه اى ست كه در آن از همه ى ابزارها براى سركوبى و به ذلت كشانيدن
ملت ما استفاده مى شود . ( 2 )
بقاياى هنر دوران طاغوت كه تسليم در برابر تهاجم فرهنگى بيگانگان ، روح و
ويژگى اصلى آن بود ، نمى تواند در بناى فرهنگ و هنر انقلابى اين روزگار نقشى و
سهمى داشته باشد . ( 3 )
1 ) – پيام به([ كنگره شعر و ادب نهضت سوادآموزى خراسان]( ، 9 / 7 / 1364
.
2 ) – پيام به([ پنجمين كنگره ى شعر و هنر]( ، 15 / 2 / 1364 .
3 ) – همانجا .