پایگاه تخصصی فقه هنر

هنر-ج1-ص34

غفلت يا تغافل سپرده ، در صورت سلامت به صحنه بازگردانده و نواخته شوند .

ثانيا : بايد شعر به فخامت و شيوايى لازم برسد و سخافت و سستى و خشكى مطلقا

از آن زدوده شود .

ثالثا :

در موضوعات و اهداف شعرى([ بيشتر به مسائل مهم كنونى جامعه و نيز به معارف
اسلامى كه مايه ى رسوخ پايه هاى نظام اسلامى ست ، پرداخته شود و شعر كاملا در جهت
هدفهاى انقلاب حركت كند .

رابعا : در زبان و تعبير و زيبايى و آرايش ، و اگر لازم شود ، در شيوه و قالب

، ابتكار و نوآورى شود . و بسى بايدها كه كمال مطلوب درباب شعر اين زمان ،
از آن بى نياز نيست . ( 1 )

هنر امروز ايران هنر([ مقاومت]( است ، نه هنر([ تسليم و سازش]( .

اينگونه هنر ، شرط اصلى آگاهى و زمان شناسى و نيز شجاعت و گستاخى در برابر
تهاجم وحشيانه اى ست كه در آن از همه ى ابزارها براى سركوبى و به ذلت كشانيدن
ملت ما استفاده مى شود . ( 2 )

بقاياى هنر دوران طاغوت كه تسليم در برابر تهاجم فرهنگى بيگانگان ، روح و

ويژگى اصلى آن بود ، نمى تواند در بناى فرهنگ و هنر انقلابى اين روزگار نقشى و
سهمى داشته باشد . ( 3 )


1 ) – پيام به([ كنگره شعر و ادب نهضت سوادآموزى خراسان]( ، 9 / 7 / 1364

.

2 ) – پيام به([ پنجمين كنگره ى شعر و هنر]( ، 15 / 2 / 1364 .

3 ) – همانجا .