پایگاه تخصصی فقه هنر

پژوهشی در غنا از نگاه قرآن و روایات تفسیری-ج1-ص123

دلالت داشته باشد، ولى چنان كه روشن شد، سياق آيات و سياق خود آيه بيانگر تكليف الزامى است; زيرا: اوّلا، آيه يادشده در رديف آياتى است كه از ايمان به حق و پرهيز از كفر سخن مى گويد. ثانياً، خود آيه با جمله «لَنا اَعمــلُنا ولَكُم اَعمــلُكُم» لزوم عمل بر طبق دستورهاى اسلام و پرهيز از اعمال كافران را ترسيم مى كند، نه استحباب آن را.

آيه هفتم

از جمله آياتى كه به آن بر حرمت غنا استدلال شده است آيه ذيل است:

«وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِى لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْم وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا اولـئك لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ»:(1) و برخى از مردم سخنان بيهوده و لغو را خريدارى مى كنند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آيات الهى را به استهزا گيرند، براى آنان عذابى خوار كننده است.

چگونگى دلالت آيه بر تحريم غنا

با توجّه به آيه يادشده از چهار راه مى توان حرمت غنا را اثبات كرد; تحقيق مناط، سياق آيات، وعده عذاب در آيه و روايات تفسيرى ذيل آيه.

1. تحقيق مناط

ظاهر آيه بيانگر آن است كه لهوالحديث، علّت محقّق و منصوصى است كه هرجا تحقّق يابد، حكم تحريمى را به دنبال مى آورد; از اين رو لازم است كه نظر مفسّران و فقيهان را درباره لهو الحديث بدانيم و سپس معناى جامع لهوالحديث را كه جنبه عليّت دارد مورد توجّه قرار دهيم.


1 . لقمان: 6.