پژوهشی در غنا از نگاه قرآن و روایات تفسیری-ج1-ص89
دو روايت يادشده مسنداند و به دليل آنكه از يك طريق حسن و ممدوح و از طريق ديگر صحيح اند، قابل اعتمادند.
ج) روايات ديگرى كه به طور مرسل بيان شده اند، ذيل آيه يادشده آمده است كه تنها به روايت موجود در تفسير على بن ابراهيم قمى اكتفا مى شود; در آن تفسير چنين آمده است:
و فى رواية عن أبى الجارود، عن أبى جعفر(عليه السلام) فى قوله: «والَّذينَ لا يَشهَدونَ الزّورَ» قال: الغناء و مجالس اللهو… :(1) از امام باقر(عليه السلام)درباره آيه «والَّذينَ لا يَشهَدونَ الزّورَ» روايت شده است كه آن حضرت شهادت زور را به غنا و مجالس لهو تفسير كرده است.
در روايات ذيل آيه يادشده چند مطلب درخور توجّه است:
1. از نظر دلالت بر حرمت غنا هيچ گونه خدشه اى به آنها وارد نيست.
2. هرچند در روايات يادشده زور به غنا تفسير شده است، ولى با توجّه به اينكه براى آن كلمه معانى ديگرى نيز آمده است، بايد گفت: زور از معناى جامع و واحدى برخوردار است و آن معناى جامع اين است كه گفته شود: زور باطلى است كه انسان را از حق منحرف و او را به معصيت وادار مى نمايد. تعريف يادشده همه
1 . مجلسى; بحارالانوار; ج 76، ص 240.