احکام عقد و عروسی-ج1-ص66
پيداست همانطور كه در صدر اسلام احكام الهي به صورت تدريج نازل و پياده مي شد، در اين نظام هم كه مسبوق به رژيم ضد اسلامي طاغوت بوده، نبايد انتظار داشت كه جميع احكام اسلام در زمان كوتاهي پياده شود، بلكه نياز به مرور زمان دارد، اميد است در آينده نزديك شاهد پياده شدن همه احكام اسلام در سايه حكومت اسلامي باشيم. در عين حال از مواردي كه اطمينان به حرمت داريد اجتناب كنيد و چنانچه مفسده اي در كار نباشد، ديگران را ارشاد كنيد. جامع المسائل، ج 1، سؤال 1002.
22. 308. مسئله: گوش دادن به موسيقي مطرب و آواز غنائي حرام است لكن شنيدن آن بدون توجه اشكالي ندارد.
تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1004.
خامنه اى: استفتاء.
توضيح: يعني گاهي انسان به موسيقي توجه مي كند و به آن گوش مي دهد، اين حرام است ولي گاهي انسان گوش نمي دهد ولي صداي موسيقي به گوش او مي رسد و انسان نيز به او توجهي ندارد. در اين صورت اشكالي ندارد. مانند آنكه صداي موسيقي از منزل همسايه مي آيد و يا راننده موسيقي مطرب گذاشته ولي انسان به آن موسيقي توجهي نمي كند. در اين صورت اگر چه موسيقي به گوش انسان مي رسد ولي اشكال ندارد.
23. 309. سؤال: بعضي از رانندگان اتوبوس از نوارهاي مبتذل و موسيقي كه حكم حرام بر آنها جاري است استفاده مي كنند و به تذكرات مبني بر خاموش كردن ضبط توجه نمي كنند، خواهشمندم بيان نماييد وظيفه بنده در قبال برخورد با اين شرايط و اينگونه افراد چيست و آيا مي توان بر خورد محكم و شديد با آنان نمود، يا بايد تقيه نمود.
خامنه اى: در صورت تحقق زمينه نهي از منكر بيش از نهي از منكر لساني تكليف نداريد، و چنانچه مؤثر واقع نشود خودتان از گوش دادن به خوانندگي و نوازندگي حرام خودداري نمائيد، و اگر در عين حال صداي آن بدون اختيار به گوش شما برسد برشما چيزي در اين باره نيست. استفتاء.
24. 311. سؤال: نظر آن حضرت در مورد اينكه موسيقي ريشه در اسلام دارد و با موسيقي مي توان به خدا رسيد (موسيقي عرفانى) چيست.
خامنه اى: رسيدن به خدا و پي بردن به عظمت جهان هستي و شناختن خالق متعال از راه موسيقي نيست و ترويج موسيقي با هدفهاي نظام اسلامي منافات دارد. استفتاء.
25. گلپايگانى: بطور كلي موسيقي زدن با آلات لهو و لعب حرام است و با غير آن مثل تشت و قابلمه بنابراحتياط واجب جايز نيست. مجمع المسائل، ج 2، سؤال 661 و استفتاء.
26. اراكى: رقصيدن زن براي همسرش بنابر احتياط واجب جايز نيست همانگونه كه شنيدن موسيقي مطرب جايز نيست. استفتاء.
بهجت: رقصيدن مطلقا جايز نيست و بنابر احتياط واجب بايد آن را ترك كرد اگر چه زن براي شوهر باشد. گوش دادن به موسيقي مطرب جايز نيست. استفتاء.
گلپايگانى: شنيدن موسيقي مطلقاً جايز نيست. اما رقص زن براي شوهر اشكال ندارد. ارشاد السائل، با استفاده از سؤال 571 و استفتاء.
27. تبريزي و سيستانى: اگر كلامى، اعم از شعر يا نثر، به گونه اي گفته شود كه متناسب با مجالس لهو و لعب باشد غنا محسوب مي گردد.
تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1012 و 1022.
سيستانى: منهاج الصالحين، مكاسب محرمه، مسئله 20.
بهجت: مناسب با مجالس اهل فسوق معرّف آن است. استفتاء.
فاضل: غنا آوازي است كه در آن صدا را در گلو مي گردانند كه به زبان عرفي چهچه مي گويند، و طرب انگيز هم باشد و مناسب مجالس لهو و لعب هم باشد. جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤالهاي 978 و 1007.
28. اراكى: بنابراحتياط واجب غنا در مجالس عروسي جايز نيست. توضيح المسائل، ص 598.
بنابراين آواز خواندن به نحو غنايي در مجالس عروسي و يا غير آن براي خانمها جايز نيست. بله اگر آواز غنايي نباشد اشكال ندارد.
بهجت: فقط غناي مغنيه در زفاف كه ترجيع در صوت مي نمايد و متعلق به كلام غير باطل باشد استثنا شده و در مقابل نامحرم اشكال دارد. استفتاء.