احکام عقد و عروسی-ج1-ص58
سيستانى:الف) عكس زن چنانچه آشنا باشد حكم خودِ زن را دارد. ب) در صورتيكه زنها آشنا باشند بنابر احتياط واجب جايز نيست. استفتاء.
گلپايگانى:اگر به قصد تمتع نباشد اشكال ندارد. لكن ديدن عكسهاي متعدد براي انتخاب اگر بدون حجاب كامل باشد اشكال دارد. استفتاء.
5. گلپايگانى: استخاره كردن واجب نيست همانگونه كه مخالفت كردن با استخاره جايز نيست. استفتاء.
6. گلپايگانى: مخالفت كردن با استخاره جايز نيست. استفتاء.
7. گلپايگانى: مخالفت كردن با استخاره جايز نيست. استفتاء.
8. مكارم: دختري كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است، يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد چنانچه باكره باشد احتياط آن است كه از پدرش يا جدش اجازه بگيرد. توضيح المسائل، مسئله 2037.
254. خامنه اى: سؤال: خريد حلقه طلا مخصوص ازدواج به قصد اين كه به عنوان يادگاري بماند و مرد فقط در روز عيد چند ساعت از آن استفاده كند چه حكمي دارد.
جواب: جايز نيست. استفتاء.
9. تبريزى: معامله در فرض مزبور صحيح است، اگر چه استفاده داماد از طلاي زرد جايز نيست. استفتاء.
10. اراكى، خامنه اى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: در صورتي كه طلاي سفيد فلزي غير از طلاي زرد باشد اشكال ندارد. استفتاء.
بهجت: چنانچه از جنس طلا يا از همان معدن نباشد و يا اهل خبره آن را طلا ندانند اشكال ندارد. استفتاء.
11. تبريزى: معامله در فرض مزبور صحيح است، اگر چه استفاده داماد از لباس ابريشمي خالص جايز نيست. استفتاء.
12. تبريزي و سيستانى: اگر با عين پول خمس نداده جنسي را بخرد، چنانچه فروشنده مسلمان دوازده امامي باشد، ظاهر اين است كه معامله نسبت به جميع مال صحيح است، و به جنسي كه با اين پول خريده است خمس تعلق مي گيرد، و احتياجي به اجازه و امضاي حاكم شرع نيست.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 1769.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 1769.
13. تبريزي و سيستانى: احتياجي به اجازه گرفتن از حاكم شرع ندارد و فقط به جنس خريداري شده خمس تعلق مي گيرد.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 1769.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 1769.
14. تبريزى: معامله صحيح است، اگر چه استفاده از لباس شهرت جايز نيست. استفتاء.
15. تبريزى: معامله آن صحيح است ولي استفاده از لباس مختص مرد براي زن و لباس مختص زن براي مردان جايز نيست. با استفاده از استفتاء.
16. تبريزى: معامله آن صحيح است لكن استفاده از لباس مهيج جايز نيست. با استفاده از استفتاء.
17. سيستاني و فاضل: چرمي كه از ممالك غيراسلامي مي آوردند، يا از دست كافر گرفته مي شود در صورتي كه احتمال برود از حيواني است كه به دستور شرع كشته شده، خريد و فروش آن جايز است.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 2069.
فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2122.
گلپايگانى: حتي اگر از دست كافر در بازار اسلامي نيز گرفته شود بنابراحتياط واجب معامله باطل است. توضيح المسائل، مسئله 2069.
مكارم: خريد و فروش چرمي كه از ممالك غيراسلامي و يا از دست كافر گرفته مي شود بنابر احتياط باطل است. توضيح المسائل، مسئله 1756.
18. بهجت: مقدمه حرام است. استفتاء.
تبريزى،سؤال: دعوت كردن از كساني كه انسان علم دارد درصورتي كه به مجلس بيايند گناه و منكرات را اشاعه مي دهند جايز است.
جواب: بر هر مسلماني واجب است از ترويج فساد جلوگيري كند. استفتاء.
فاضل: چنانچه بر دعوت از آنها صدق اعانت بر گناه كند جايز نيست.استفتاء.
19. اراكى: شعبده بازي بنابر احتياط واجب جايز نيست و بايد از دعوت كردن آنها نيز خودداري كرد. توضيح المسائل، ص 601 و استفتاء.
بهجت: جميع اقسام شعبده حرام است مگر آنكه خود عمل جايز و خارج از لهو باشد و غرض از آن غير باطل و عقلايي و مشروع باشد. استفتاء.
تبريزى: بر هر مسلماني واجب است از ترويج فساد جلوگيري نمايد. استفتاء.
خامنه اى: شعبده از اقسام سحر مي باشد و حرام است ولي تردستي يا سرعت خاص در حركت كه بيننده را به اشتباه مي اندازد وجهي براي حرمت آن نيست. استفتاء.
سيستانى: شعبده عبارت است از: ارائه نمودن غيرواقع بصورت واقع بواسطه سرعت عمل كه از عادت مردم خارج باشد. حال اگر بر شعبده عنوان محرمي مانند اضرار به مؤمن مترتب شود حرام است و دعوت كردن از چنين شخصي براي اين كار نيز جايز نيست. والا حرام نيست و دعوت كردن نيز اشكالي ندارد. منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه)، مسئله 25.