پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص57

احكام دعوت كردن.

264. مسئله: دعوت كردن از كساني كه انسان علم دارد در صورتي كه به آنجا بيايد گناه و منكرات را اشاعه مي دهد جايز نيست. مگر آنكه مراقبت كنند در مجلس مرتكب گناهي نشود.

امام، اراكي و گلپايگانى: استفتاء.

بهجت، تبريزي و فاضل:(18).

در نتيجه: دعوت كردن از خانمها و يا آقاياني كه در مجالس عروسي به لهو و لعب مي پردازند جايز نيست.

265. مسئله: دعوت كردن از شعبده بازها به منظور شعبده بازي در مجالس حرام است و بايد از آن اجتناب كرد.

امام و گلپايگانى: استفتاء.

اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و فاضل:(19).

267. مسئله: پول دادن به شعبده بازها براي شعبده بازي نيز حرام است.

امام، اراكى، بهجت، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.

خامنه اي و سيستانى:(20).

توضيح: از آنجا كه شعبده بازي به فتواي اكثر مراجع جايز نيست. دعوت كردن فردي يا افرادي براي انجام فعل حرام جايز نيست.

268. مسئله: دعوت كردن از نوازندگان جهت اجراي موسيقي مطرب حرام است. چه در مجلس زنانه و چه مردانه.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

269. مسئله: دعوت كردن از مداحان به جهت شعر خواندن و يا مداحي كردن اگر به نحو غنايي نباشد اشكال ندارد.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

270. مسئله: دعوت كردن از اهل كتاب به اينگونه مجالس اشكالي ندارد مگر آنكه انسان علم داشته باشد كه در صورت آمدن آنها منكرات را اشاعه مي دهند و موازين شرعي را مراعات نمي كنند (كه در اين صورت دعوت از آنها جايز نيست).

امام، اراكى، بهجت و گلپايگانى: استفتاء.

271. مسئله: رفتن به مجالسي كه انسان علم دارد در آنجا لهو و لعب برپا مي شود جايز نيست مگر براي نهي ازمنكر و جلوگيري از ارتكاب گناه.

امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، با استفاده از سؤال 2231 و جامع المسائل، ج 2، سؤال 750.

در نتيجه: رفتن به برخي از مجالس عقد و عروسي كه انسان مي داند شركت كنندگان يا بر پا كنندگان آن متشرع نيستند لهو و لعب مي كنند و يا مجلسِ مختلط دارند به گونه اي كه موازين شرعي در آن رعايت نمي شود، جايز نيست اگر چه مجلس عقد و عروسي بستگان نزديك باشد.

272. مسئله: رفتن به مجالسي كه به جهت لهو و لعب بر پا شده است جايز نيست اگر چه انسان علم داشته باشد مرتكب حرام نخواهد شد.

امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

273. مسئله: دعوت كردن از عكاس يا فيلمبردار مرد براي تهيه فيلم و عكس از عروس و داماد و يا نامحرمهاي ديگر، در حالي كه علم داريم آنها پوشش كافي را رعايت نخواهند كرد جايز نيست.

امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

تبريزي و فاضل:(21).

1. اراكى: كسي كه بواسطه نداشتن زن به حرام مي افتد يا موجب خوف به حرام افتادن مي باشد و يا نداشتن زن براي او ضرر بدني دارد، واجب است زن بگيرد. توضيح المسائل، مسئله 2457.

بهجت: چنين شخصي اگر توان دارد واجب است ازدواج كند. استفتاء.

2. مكارم: همينطور در مورد زن دادن به پسراني كه نياز به همسر دارند. عروه، (نكاح)، مسئله 14.

3. اراكى: بطور كلي نگاه به بدن نامحرم جايز نيست. حتي اگر براي ازدواج باشد. استفتاء.

بهجت: بلكه چنين نگاهي براي جلوگيري از نزاع بعد از عقد مستحب نيز هست و اجازه زن هم در جواز آن لازم نيست.

توضيح المسائل، مسئله 1944.

گلپايگانى: بنابر احتياط واجب فقط مي تواند به وجه و كفين او نگاه كند آنهم به مقداري كه زشتي و زيبايي او را تشخيص دهد. مجمع المسائل، ج 2، سؤال 647 و عروه، (نكاح)، مسئله 26.

مكارم: فقط مي توانند به وجه و كفين، موها، گردن، و مقدار كمي از اطراف آنها و يا به حجم بدن از روي لباس نگاه كنند. عروه، (نكاح)، مسئله 26.

4. اراكى: حكم ديدن عكسهاي ديگر را دارد. استفتاء.

توضيح: حكم ديدن عكسها در بخش نگاه آمده مراجعه نماييد.