پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص37

خامنه اى: در صورتي كه هر يك از مرد و زن لباس ديگري را براي خود لباس قرار دهد، بنابر احتياط واجب جايز نيست و در اين مسئله فرقي بين اجتماع و خلوت نيست. استفتاء.

سيستانى: چنانچه زن يا مرد خود را به هيئت يكديگر درآورند بنابر احتياط واجب جايز نيست و در اين مسئله هيچ فرقي بين موارد فوق نمي باشد. استفتاء.

گلپايگانى: در صورتي كه بيننده نباشد حرمت آن معلوم نيست. استفتاء.

51. اراكى:پوشيدن زن، لباس مختص مرد را، محل اشكال است. استفتاء.

بهجت: پوشيدن لباس مخصوص زنان براي مرد و همچنين لباس مخصوص مردان براي زن، حرام است، ولي حرام بودن تا موقعي كه داخل در لباس شهرت نباشد مورد تأمل است. توضيح المسائل، مسئله 711 و استفتاء.

خامنه اى: در تئاتر و سينما اگر سبب فساد نگردد، بعيد نيست كه جايز باشد. استفتاء.

سيستانى: به هر منظوري زن يا مرد خود را به هيئت ديگري درآورند بنابر احتياط واجب جايز نيست. استفتاء.

گلپايگانى: سؤال: هرگاه زن در تئاتر و نمايش نقش مرد را ايفا مي كند و لباس مرد را بپوشد و در حضور زنان نمايش را اجرا كند جايز است.

جواب: اگر نامحرم آنها را نبيند اشكال ندارد. استفتاء.

52. 162. سؤال: آيا مردان مي توانند از زينت آلات زنان مانند حلقه، ساعت، النگو، كمربند، گردنبند و… استفاده كنند با توجه به اينكه پوشيدن لباس زنانه براي مردان جايز نيست.

اراكى: از پوشيدن هر چيزيكه خلاف شأن او باشد اجتناب كند. استفتاء.

بهجت: تزيين هر يك از زن و مرد به زينت ديگري حرام است. توضيح المسائل، مسئله 711.

خامنه اى: اگر از جنس طلا باشد و يا از چيزهايي باشد كه استفاده از آنها مخصوص زنان است، استفاده كردن از آنها براي مردان جايز نيست. استفتاء.

سيستانى: اگر از طلاي زرد باشد حرام است و اگر طلا نباشد بنابر احتياط واجب جايز نيست. استفتاء.

فاضل: اگر تشبه زن به مرد يا مرد به زن محسوب شود جايز نيست.

جامع المسائل، ج 2، سؤال.

گلپايگانى: استفاده از زينت آلات و لباس مخصوص زنان براي مردان جايز نيست. استفتاء.

163. سؤال: كوتاه كردن زن موي خود را بطوري كه شبيه مرد شود و يا بلند گذاشتن مو براي مرد بطوري كه شبيه زن شود، حكمش چيست.

بهجت: كوتاه كردن مو اشكالي ندارد. استفتاء.

فاضل: اگر تشبه زن به مرد يا مرد به زن محسوب شود، جايز نيست. جامع المسائل، ج 2، سؤال 1071.

53. مكارم: پوشيدن لباسي كه مايه هتك و بي آبرويي انسان يا منشأ فساد مي شود اشكال دارد. توضيح المسائل، مسئله 771.

166. سؤال: آيا مردها مي توانند صورت خود را با لوازم آرايش خانمها زينت كنند و يا مانند خانمها زير ابرو بردارند.

بهجت: تزيين هر يك از زن و مرد به زينت ديگري حرام است. توضيح المسائل، مسئله 711.

سيستانى: اگر مردان خود را به هيئت زنان درآورند بنابر احتياط واجب جايز نيست. استفتاء.

فاضل: اگر تشبه زن به مرد يا مرد به زن محسوب گردد جايز نيست.

جامع المسائل، ج 2، سؤال 1071.

گلپايگانى: اشكال دارد. استفتاء.

54. فاضل و مكارم: پوشيدن لباس غصبي حرام است و بنابر احتياط واجب نماز با آن باطل است.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 821 و عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط دوم.

مكارم: توضيح المسائل، مسئله 746 و عروه (شرائط لباس مصلى)، شرط دوم.

55. اراكى: در صورتي كه تأييد يا تقويت كفار باشد جايز نيست. استفتاء.

بهجت: تشبه به كفار احوط اجتناب است. استفتاء.

خامنه اى: بطور كلي پوشيدن هر لباسي كه لباس غير مسلمانان محسوب مي شود، بطوريكه پوشيدن آن منجر به ترويج فرهنگ منحط بيگانه شود جايز نيست. با استفاده از اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤال 300 و استفتاء.

سيستانى: چنانچه شعار و آرم كفر به حساب مي آيد جايز نيست. استفتاء.

56. 173. سؤال: كراوات از نظر اسلام چه صورت دارد.

بهجت: تشبه به بيگانه خلاف احتياط است. استفتاء.

خامنه اى: بطور كلي پوشيدن كراوات و يا ديگر لباسهايي كه پوشش و لباس غير مسلمانان محسوب مي شود بطوريكه پوشيدن آنها منجر به ترويج فرهنگ منحط اجانب شود جايز نيست.