پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص27

خامنه اى، فاضل و گلپايگانى:(23).

115. مسئله: خانمها نمي توانند آستين خود را براي آمپول زدن و يا فشار خون و يا نبض گرفتن و غيره در مقابل نامحرم بالا بزنند مگر در مقام اضطرار.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1485و 882، 886 – 885.884.883.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 18 و 20.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤال 2091.

اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

116. سؤال: خانمي هستم و بايد هر روز آمپول بزنم درمانگاه نزديك منزل آمپول زن مرد دارد البته درمانگاه دورتري است كه آمپول زن خانم نيز دارد لكن بعلت دوري بايد با ماشين بروم. آيا مي توانم نزد مرد آمپول بزنم.

جواب: جايز نيست مگر در مقام اضطرار.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

117. سؤال: آيا خانمها مي توانند بدون تحقيق كردن از وجود دكتر زن نزد دكتر نامحرم بروند البته در صورتيكه مستلزم نگاه يا لمس بدن زن باشد.

جواب: جايز نيست.

امام، اراكى، سيستانى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤالهاي 2078 و 2079.

بهجت:(24).

118. سؤال: در شهر ما هم دكتر زن هست و هم مرد لكن دكتر مرد حاذقتر است آيا خانمها مي توانند نزد دكتر مرد بروند.

جواب: در صورتي كه دكتر زن نتواند مداوا كند اشكالي ندارد.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤالهاي 2087 ، 2088 و 2089.

سيستانى:(25).

احكام جورابها.

119. سؤال: آيا در مقابل نامحرم پوشيدن جوراب ضخيم در حالي كه حجم پا پيدا باشد اشكال دارد يا نه.

جواب: در صورتي كه بر آن مفسده اي مترتب نباشد و پوست پا پيدا نباشد اشكالي ندارد.

امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، سؤال 1712.

بهجت و تبريزى:(26).

120. مسئله: جورابهاي نازك كه پوست پا نمايان باشد حكم پوشش ندارند و خانمها بايد از پوشيدن اينگونه جورابها در مقابل نامحرم اجتناب كنند. بلكه بايد از جورابهائي استفاده كنند كه پوست بدن نمايان نباشد.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4 ،ص 550.

امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

تبريزى: با استفاده از صراط النجاة، سؤال 907.

سيستانى:منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

121. سؤال: زنهايي هستند كه شلوار مي پوشند ولي جورابهايي ساقه بلند را روي شلوار خود مي كشند به نحوي كه حجم اندام زن پيداست اين نوع جوراب پوشيدن چه حكمي دارد.

جواب: اشكال ندارد.

امام، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى:(27).

122. سؤال: پوشيدن لباس در رنگهاي زننده و جلب توجه كننده در محيطهايي كه نامحرم هست مانند دانشگاه، بازار و… چه حكمي دارد.

جواب: با فرض مهيّج بودن حرام است.

امام، اراكى، خامنه اي و سيستانى: استفتاء.

بهجت، تبريزى، فاضل و گلپايگانى:(28).

احكام چادرها.

123. سؤال: آيا در مقابل نامحرم پوشيدن بعضي از چادرها كه با تابش نور از پشت مقداري از سايه بدن پيداست جايز است يا نه.

جواب: در صورتي كه پوست بدن پيدا نباشد و بر آن مفسده اي مترتب نباشد اشكال ندارد.

امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص 195.

خامنه اى: استفتاء.

بهجت، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم:(29).

124. سؤال: پوشيدن چادرهاي شرمن چه حكمي دارد.

جواب: در صورتيكه عرفاً جلب توجه نكند اشكال ندارد.

امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

توجه: جلب توجه كردن به دو عامل بستگي دارد: 1. گاهي در جايي خانمها چادر شرمن اصلاً نمي پوشند در اين صورت اگر خانمي بپوشد جلب توجه مي كند در نتيجه پوشيدن چادر شرمن جايز نيست 2. و اگر در جايي خانمها چادر شرمن مي پوشند لكن اگر چادر به گونه اي باشد كه جلب نظر بكند باز هم پوشيدن آن جايز نيست .