احکام عقد و عروسی-ج1-ص8
جواب: آنچه را كه مردان و زنان از روابط بين خود مي دانند آنها نيز بدانند.
امام: استفتاء.
اراكى، بهجت، سيستانى، گلپايگاني و مكارم:(21).
36. مسئله: در صورتي كه بچه، دختر باشد و محرم، مانند دختر، خواهر، برادرزاده يا خواهرزاده و… نگاه كردن به بدن او تا قبل از سنّ تمييز اشكال ندارد و بعد از آن، بنابر احتياط واجب نبايد به عورتين او نگاه كند.
امام، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4.
فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2504.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 12 و توضيح المسائل، مسئله 2445.
اراكى، بهجت، تبريزي و خامنه اى:(22).
37. مسئله: در صورتي كه دختر نامحرم مميز باشد، بنابر احتياط واجب مرد نبايد به مواضعي كه بطور معتاد دختران آن را مي پوشانند، نگاه كند.
امام: توضيح المسائل، مسئله 2433 و 2436 و تحرير، (نكاح)، مسئله 25، مسائل (نظر).
مكارم: توضيح المسائل، مسئله 2081.
اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگانى:(23).
در نتيجه:نگاه كردن به مو، دست، پا تا زانو، گردن وصورت دختر نابالغ نامحرم اشكالي ندارد مشروط به آنكه به قصد لذّت و ريبه نباشد.
38. نگاه كردن به بقيه بدن آنان مانند ران، شكم، عورتين، سينه و… بنابر احتياط واجب جايز نيست.
امام: توضيح المسائل، مسئله 2433 و 2436 و تحرير، (نكاح)، مسئله 25.
مكارم: با استفاده از توضيح المسائل، مسئله 2081.
بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى:(24).
1. بهجت: اگر در معرضيت فتنه و فساد باشد جايز نيست. استفتاء.
مكارم: نگاه كردن به آنها براي مردان اشكال دارد. ولي بسياري از مايوها حجم را هم مي پوشانند. استفتاء.
2. بهجت و تبريزى: نگاه كردن به عورت پسربچه مميز حرام است.
بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1938.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2445.
3. مرد و زني كه با يكديگر محرمند، اگر قصد لذّت نداشته باشند مي توانند غير از عورت به تمام بدن يكديگر نگاه كنند.
بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1939.
سيستانى: استفتاء.
4. تبريزى: زينت در وجه و كفين اگر از قبيل انگشتر متعارف و اصلاح صورت (بند انداختن) و سرمه اي باشد كه حتي در زنهاي پير متعارف است، پوشاندن آن بر زن واجب نيست و نگاه كردن مرد به آن هم اگر التذاذي نباشد مانع ندارد. استفتاء.
سيستانى: بطور كلي اگر نامحرم حجاب خود را رعايت كرده است و يا اگر رعايت نكرده در صورتي كه او را امر به حجاب كنيم رعايت مي كند، نگاه كردن به وجه و كفين او بدون لذّت و ريبه اشكالي ندارد. اگر چه بنابر احتياط مستحب بهتر است از نگاه كردن به وجه و كفين پرهيز كرد. منهاج الصالحين، (نكاح)، مسائل 14 و 26 و توضيح المسائل، مسائل 2442 و 2443.
گلپايگانى: بنابر احتياط واجب جايز نيست حتي به وجه و كفين نامحرم نگاه كرد چه زينت داشته باشد چه نداشته باشد. عروه، (نكاح)، مسئله 31؛ استفتاء و ارشاد السائل، سؤال 456.
5. تبريزى: در صورتي كه نامحرم انگشتر متعارفي به دست كرده باشد، نگاه كردن به دست او اشكال ندارد. لكن در بقيه موارد اگر دست زينت داشته باشد نگاه كردن جايز نيست. استفتاء.
خامنه اى: نگاه كردن به آن چيزهائي كه چشم گير نيست و صدق زينت نمي كند اشكال ندارد. استفتاء.
سيستانى: انگشتر و النگو اشكال ندارد ولي اگر زينتهاي ديگر باشد نگاه جايز نيست. استفتاء.
6. 12. سؤال: آيا براي مردان جايز است به وجه و كفين زن نامحرمي كه مقلد كسي است كه باز گذاشتن وجه و كفين را جايز مي داند نگاه كنند.
گلپايگانى: ملازمه اي بين جواز باز گذاشتن وجه و كفين و نگاه كردن به آنها نيست. ارشاد السائل، سؤال 464.
7. تبريزى: زينت در وجه و كفين اگر از قبيل انگشتر متعارف و اصلاح صورت (بند انداختن) و سرمه اي باشد كه حتي در زنهاي پير متعارف است، نگاه كردن به آن اگر به قصد التذاذي نباشد اشكالي ندارد، لكن در موارد ديگر زينت مانند النگو و… بايد از نامحرم پوشيده شود و نامحرم هم نمي تواند به آن نگاه كند. استفتاء.