احکام عقد و عروسی-ج1-ص6
16. مسئله: نگاه كردن به هر چيزي يا هر كسي به قصد لذّت و يا با خوف به فساد افتادن حرام است (به استثناي همسر) اگر چه نگاه به محرم باشد. خواه نگاه به زن باشد يا به مرد، به حيوان باشد يا جماد، به عكس باشد يا فيلم، به مجسمه باشد يا هر چيز ديگر، حتي نگاه كردن به بدن خود در آينه و يا هر جاي ديگر به قصد شهوت راني حرام است.
امام، اراكى، بهجت، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
امام: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل متفرقه، صفحه 28.
فاضل: استفتاء.
تبريزي و خامنه اى:(9).
17. مسئله: دكتر محرم نيست، لذا در غير مقام اضطرار نمي تواند به بدن زن نامحرم نگاه كند.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه (نكاح)، مسئله 35.
امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 22.
اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2447.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 1941 و 1942.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2451.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى:منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 14 و 20 و توضيح المسائل مسائل 2442 و 2450.
فاضل:توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2506، 2507 و 2508.
مكارم: توضيح المسائل، مسئله 2089.
18. مسئله: اگر دكتري در مقام اضطرار مجبور شد به عضوي از بدن نامحرم نگاه كند بايد به همان مقدار لازم اكتفا كند و نمي تواند بيش از آن عضو را ببيند، و يا اگر مي تواند بايد از روي لباس معاينه نمايد.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.
امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 22 و توضيح المسائل، مسئله 2441.
اراكى: استفتاء.
(10).
19. مسئله: مردان نمي توانند براي نامحرم مسلمان آمپول تزريق نمايند. زيرا اين عمل مستلزم نگاه كردن و يا لمس بدن زن خواهد بود، حتي اگر آمپول در رگ تزريق شود، البته اگر مقام اضطرار باشد و محرمي جهت تزريق نباشد اشكالي ندارد.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.
21. مسئله: گرفتن عكسهاي راديولوژي در صورتي كه مستلزم نگاه به بدن نامحرم باشد، گرفتن خون براي آزمايشگاهها، سونوگرافي و يا هر عمليات پزشكي ديگر در صورتي كه بتوان به پزشك يا متخصص زن در آن رشته رجوع كرد، توسط مردِ نامحرم حرام است.
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 35.
امام، اراكي و خامنه اى: استفتاء.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 1941 و 1942.
تبريزى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2451.
سيستانى:(11).
22. سؤال: در بازارها و اماكن عمومي و يا در منزل انسان چشمش بطور اتّفاقي به نامحرمهايي مي افتد كه يا زينت كرده اند يا حجاب خود را كاملاً رعايت نكرده اند حكم اينگونه نگاهها چيست.
جواب: آن چيزي كه حرام است نگاه كردن است نه نگاه افتادن، لذا آنچه را كه انسان بطور اتفاقي مي بيند اشكال ندارد ولي بايد بلافاصله نظر را برگرداند تا حكم نگاه كردن پيدا نكند.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج 2، سؤال 1065.
23. مسئله: اگر كسي به قصد آنكه چشمش به نامحرمِ غيرمحجبه بيفتد به جايي برود حرام است.
امام، اراكى، تبريزى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت، سيستاني و فاضل:(12).
بنابراين اگر كسي براي اينكه چشمش به نامحرم بيفتد زماني خاص از جايي عبور كند و يا براي انجام كاري از محلي برود كه نامحرم بيشتر تردد دارد تا چشمش به نامحرم بيفتد و يا مثلاً اتوبوسي را سوار شود كه بيشتر نامحرمها در آن هستند و يا براي تفريح يا ورزش، مكاني را انتخاب كند كه نامحرمِ بيشتري در آنجا باشد و… خلاصه آنكه اگر عمداً براي اينكه چشمش به نامحرم بيفتد كاري را انجام بدهد جايز نيست و اجتناب از آن لازم است.
24. مسئله: در صورتي كه مرد بداند در مكاني خانمهاي بي حجاب يا بدحجاب هستند، رفتن به آن محل براي اينكه چشمش به آنها بيفتد حرام است.
امام، اراكى، تبريزى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت، سيستاني و فاضل:(13).
در نتيجه: رفتن روي پشت بام و يا كنار پنجره به منظور آنكه چشمش به نامحرم بيفتد و يا وارد شدن به اتاق يا آشپزخانه و يا مكاني كه علم به وجود نامحرم دارد به منظور آنكه چشمش به نامحرم بيفتد و يا نگاه انداختن از لاي در و پنجره يا كنار پرده به درون اتاق ولو براي يك لحظه و… و مواردي از اين قبيل حرام است.