پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص246

مىبرد واگر يكى از آنها مباشر است بدون اذن ديگرى تمام ديه متعلق بآن ديگر است واگر با اذن بوده احتياطا ديه را مباشر بوارث طبقه بعد بدهد با اذن ديگرى و هم چنين اگر با اذن هر دو باشد احتياطا ديه را بوارث طبقه بعد بدهند با اذن هر دوى آنها.

س 75 – ديه سقط جنين پس از انعقاد نطفه تا آخر مدت حمل چقدر است ومصرف آن كجا است؟ ج – ديه نطفه بعد از استقرار در رحم بيست دينار ودر علقه چهل دينار ودر مضغه شصت دينار ودر عظم هشاد دينار واگر خلقت تمام باشد صد دينار وبعد از ولوج روح ديه كامله است ويك ثلث ديه مال مادر ودو ثلث مال پدر است بشرط آن كه خودشان سقط نكنند واگر يكى از آنها مرتكب سقط شود تمام ديه مال ديگرى است.

س 76 – زنى بوسيله طبيب سقط جنين نموده واز اين موضوع زن وشوهر هر دو راضى هستند و نمىدانند كه اين سقط شده جنين است يا علقه فقط مىدانند كه حمل مدتش 55 روز است در اين صورت ديه‌اش چقدر است وبه چه كسى بايد داد؟ ج – ديه سقط شده جنين در حاليكه علقه باشد چهل مثقال شرعى طلاى سكه دار است وهر مثقال هيجده نخود است وهر كس مباشر سقط بوده واجب است ديه را بدهد مثلا اگر پزشك با عمل جراحى اسقاط نموده ديه بر او است كه بايد بپدر ومادرش بدهد ودر اين صورت چنانچه سقط جنين با اذن پدر ومادر بوده احتياطا مباشر ديه را با اذن آنها به وارث بعد بدهد واگر پزشك دارو داده ومادر باختيار آن دارو را خورده وسقط جنين شده چنانچه بدون اذن پدر باشد ديه را بايد بپدر جنين بدهد ودر فرض سؤال كه معلوم است پنجاه وپنج روز از مدت حمل گذشته محكوم به علقه بودن است ودر مورد شك بمقتضاى اهميت نفوس احتياطا بايد ديه حد اكثر داده شود.

ديه سقط جنينى كه از نطفه حرام است س 77 – اسقاط حمل كه هنوز علقه است شرعا چه صورت دارد چنانچه حرام باشد ديه هم دارد يا خير ودر حرمت اسقاط ووجوب ديه فرقى نسبت به ولد الزنا وحلال زاده هست يا خير ودر صورتيكه ولد الزنا باشد ديه به كه مىرسد؟ ثانيا اين كه آيا ديه بر دكتر است