مجمع المسائل-ج3-ص245
عقيم ونازا نمىكند مانعى ندارد مخصوصا در صورتيكه با رضايت شوهر باشد.
س 71 – بچه دو ماه وسه ماه را زن وشوهر با هم توافق كرده سقط نمايند آيا بايد ديه بدهند يا نه؟ ودر صورت تعلق ديه به كى بايد بدهند وبعد از ديه كفاره هم دارد يا نه؟ ج – بلى ديه دارد وبوراث غير مباشر سقط مىرسد وكفاره ديگرى ندارد.
س 72 – زنى حمل دارد ومريضه است دكتر معالجه او را اين طور تشخيص داده كه بچه دو ماهه او را سقط كند، آيا سقط كردن جايز است يا نه؟ وبر فرض جواز آيا ديه تعلق مىگيرد يا نه وبر فرض تعلق ديه بدكتر تعلق مىگيرد يا بمادر؟ ج – سقط جنين جايز نيست وديه دارد وديه بر عهده كسى است كه متصدى سقط است مثلا اگر دكتر بعمل جراحى ويا بسبب آمپول زدن بزن بچه را سقط نمايد دكتر ضامن است واگر خود مادر مثلا شربت يا قرص را كه دكتر داده بخورد مادر ضامن است.
س 73 – نطفهاى از مرد كافر در رحم زن كافره كه هر دوى آنها صاحب كتابند منعقد شده زن كافره رجوع مىكند بدكتر وبچه را سقط مىكند اولا سقط كردن اين بچه براى اين دكتر جايز است يا نه؟ ثانيا اگر جايز نيست واين دكتر مسلمان اين عمل را انجام دادومباشر سقط شد ديه بر اين دكتر واجب است يا نه؟ ج – جنين كه والدين آن در ذمه اسلام نباشند محترم نيست واگر يكى از آنها در ذمه اسلام باشد هر كس كه مباشر سقط آن گردد ديه بر او واجب است وديه جنين ذمى اگر روح در آن دميده نشده هشتاد درهم است كه عشر ديه مرد ذمى است واگر روح در آن دميده باشد ديه كامله است اگر پسر است هشتصد درهم واگر دختر است چهار صد درهم مىشود.
س 74 – تا اندازهاى رايج است مادر يا پدر ومادر هر دو بدكتر مراجعه مىكنند واز او دواى سقط جنين مىخواهند واو هم نسخه مىنويسد يا خود طبيب مباشر سقط مىشود آيا ديه بچه سقط شده را مباشر كه در صورت دوم طبيب است ودر صورت اول غير او مىباشد بايد بدهد يا در هر دو صورت مباشر وتقاضا كننده ودستور دهندگان اشتراكا بايد بپردازند؟ ج – ديه را مباشر بايد بدهد واگر پدر ومادر مباشر نباشند واذن هم نداده باشند دو ثلث ديه مال پدر ويك ثلث آن مال مادر است مگر در صورت وجود حاجب كه مادر سدس