پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص241

س 59 – در مورد قتل عمدى كه ظلما واقع نشده بلكه بحق بوده مانند موارد قصاص يا حد يا دفاع از جان يا عرض يا مال، آيا قاتل از مقتول ارث مىبرد يا خير؟ ج – بلى در مورد سئوال قاتل از مقتول ارث مىبرد.

س 60 – فقهاء مىفرمايند هر گاه كسى عمدا وظلما شخصى را بقتل برساند از مقتول ارث نمىبرد ولى اگر قتل خطائى محض باشد ارث مىبرد، بفرمائيد آيا در مورد قتل خطائى كه ديه را عاقله مىپردازد قاتل از ديه مذكور هم ارث مىبرد يا نه؟ ج – در فرض سئوال اقوى بنظر حقير اين است كه قاتل از ديه ارث نمىبرد.

س 61 – اگر مجنى عليه، از جنايت موضحه عفو كرد ولى جنايت سرايت كرد ومجنى عليه شكايت نمود ورضايت را پس گرفت، آيا عفو، قابل فسخ است يا نه وجانى فقط نسبت به سرايت ضامن است؟ ج – عفو، قابل برگشت نيست اما نسبت بسرايت، اگر سرايت به نفس باشد حكمش قصاص است، نهايت اين كه ديه معفو را بايد بورثه جانى بپردازد واگر سرايت به اطراف باشد اقوى آن است كه ضامن ديه آن مىباشد.

س 62 – به اين فدوى خداوند متعال فرزند پسرى مرحمت نموده، ضمنا مادر او فوت شده، از چهار ماهگى تاكنون كه هفت سال دارد عمه يا مادر فدوى كه هفتاد سال دارد او را بزرگ نموده‌اند اكنون اين طفل از لحاظ هيكل سالم ليكن بى حواس واز گفتن وشنيدن حرف محروم گرديده، با وصف اين زحمات كه تاكنون براى او متحمل شده وحتى بارها با مخارج زياد بدكترها مراجعه نموده‌ام نتوانسته‌اند معالجه كنند، ضمنا خواستند او را بدار المجانين تحويل نمايند قبول ننموده‌ام.

حال مادر فدوى فوت نمود وكسى نيست كه او را جمع آورى نمايد چناچه او را بدار المجانين تحويل نمايم احيانااگر اين طفل در اينجا كشته شود باعث خون او هم گرديده‌ام يا خير؟ ج – در فرض مسأله اگر شخص يقين كند بكشتن جايز نيست مريض را بفرستد لكن دار المجانين اشخاص را نمىكشد واين اشتباه است بلكه ممكن است انشاء الله معالجه نمايند.

خداوند شفاء عنايت فرمايد.

س 63 – تصادفى در راه رخ داده وبعد از وقوع حادثه همه سرنشينان سوارى