پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص213

ج – تعزير در معصيتى مشروع است كه خداوند متعال عقوبت مقدرى براى آن مقرر نفرموده باشد ودر قتل نفس عمدى براى ولى مقتول تسلط بر قتل قاتل قرار داده با كفاره وبا عفو ولى غير از كفاره عقوبت ديگرى ندارد كه تعزير باشد.

س 99 – در گناهانيكه براى حاكم شرع حق ويا وظيفه تعزير است آيا تعزير تنها بوسيله شلاق خواهد بود ويا اين كه بوسيله حبس ويا جريمه نقدى هم جايز است؟ ج – تعزير بحبس در بعضى موارد جايز است ولى بر جواز جريمه نقدى بنظر نرسيده.

س 100 – چه نوع كارهائى موجب تعزير مىشود آيا تخلفات قوانين حكومتى از قبيل قوانين راهنمائى ويا نرخهائيكه براى كالاها تعيين نموده‌اند ويا تخلف از شرط در ضمن عقدى كه عمل بآن واجب است موجب تعزير مىشود يا خير؟ ج – تعزير در معاصى كبيره‌اى است كه حد معينى براى آنها ذكر نشده باشد.

س 101 – در تعزيراتى كه جنبه حق الناسى دارد از قبيل تعزير فحاشى واهانتوامثال آن با فرض پى گيرى شاكى، محكمه مىتواند نظر بمصالحى كه در نظر دارد از تعزير مجرم صرف نظر كند يا خير؟ ج – امر تعزير با حاكم شرع است ودر صورتيكه مصلحت بداند مىتواند از آن صرف نظر نمايد بنحوى كه متنبه شده وديگر تكرار نكند.

س 102 – جرائمى را كه قانون گذار جهت حفظ امنيت ومقررات ادارى واجتماعى كشور براى متهمين قائل شده است مثلا براى رانندگى بدون گواهى نامه جزاى شلاق وبراى سازندگان زير بناى اضافى بعضا جزاى نقدى وبعضا صدور رأى تخريب را ملاحظه كرده است وبا سد معبر و.

در اينگونه موارد كه تخلف متهم تخلف از نظامات اجتماعى تلقى مىشود آيا محاكمه غيابى در صورت عدم حضور متهم مشروع مىباشد يا خير؟ ج – صرف نظر از تعيين موضوع، بنحو كلى قوانين مشروعه كه براى حفظ كشور وعدم اختلال نظام شرعا مقرر است تخلف از آن جايز نيست وتعزير لازم است وتعيين آن با حاكم شرع جامع الشرائط است وحكم غيابى در صورت ثبوت شرعى است.

س 103 – در صورتيكه متهمى اقرار بزنا بترتيبى نمايد كه هدفش فقط محكوم كردن