پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص205

چندين مرتبه در اراك كسانى كه در دادگاه بشلاق محكوم شده‌اند با وضع غير اسلامى شلاق خورده‌اند بطورى كه دست را به پشت سر بسته وباقدرت فوق العاده ضربه را بر بدن محكوم وارد كرده‌اند آيا اين نوع زدن از نظر اسلام جايز است؟ ج – در شلاق زدن بر كسى كه شرعا بايد بر او حد جارى شود نبايد با عاطفه ومهربانى معامله شود همان طور كه صريح قرآن مجيد است ودستور آن با حاكم شرع جامع الشرائط است كه تمام جهات اجراء حد بنحو شرعى عملى شود.

اجراء حد وتعزير س 61 – شخصى فقط با تماس دست ببدن رفيق خود كه در خواب است اطفاء نائره شهوت كرده وحاليه پشيمان است ولى اكنون از جنبه حق الناسى آن نگران وبواسطه اين فعل زشت وجدانا ناراحت است آيا اين از گناهان كبيره است يا صغيره ودر دنيا سزايش چيست؟ ج – در فرض سئوال توبه كافى است صغيره باشد يا كبيره واظهار معصيت در نزد ديگران نكند ودر اين گونه معصيتها اگر قبل از توبه شرعا ثابت شود در بعضى اقسام آن مثل تفخيذ يا دلك الاليتين صد تازيانه حد دارد، ودر بعضى اقسام آن مثل بوسيدن يا لخت خوابيدن دو نفر غير ذى رحم در زير يك لحاف ومانند آن بايد از سى تا نود ونه تازيانه بزنندبر حسب اختلاف حال معصيت كار بنظر حاكم شرع ورواياتى در اين خصوص از معصوم عليه السلام وارد است.

س 62 – اين كه علماء فرموده‌اند اگر دو مرد يا يك مرد وزن برهنه زير لحاف بخوابند بايد آنها را تعزير كرد مراد از برهنه بودن بدون پيراهن وزير جامه يعنى لخت مادر زاد است ويا برهنه عرفى است؟ ج – لازم نيست لخت مادر زاد باشد.

س 63 – در خصوص موارديكه مشترك بين حق الله وحق الناس است ومدعى مطالبه حد وتعزير نمىكند وفقط مالش را مىخواهد يا با قوه قهريه بمالش رسيده است آيا از جهت ردع از منكر مىتوان حكم بحد يا تعزير كرد يا نه؟