پایگاه تخصصی فقه هنر

مجمع المسائل-ج3-ص202

بدين باطل ديگر نمايند احكام مرتد ملى بر آنها جارى است يا نه؟ ج – اقوى آنست كه مالى را كه در حال ارتداد يا بعد از توبه كسب مىكند مالك مىشود واگر نصرانى يهودى شود يا بالعكس ظاهر آنست كه احكام اهل ذمه بر او مرتب است.

س 49 – اگر چنانچه شخص عالما عامدا در حالتيكه مختار وبالغ وعاقل باشد ومكره ومغمى عليه نباشد به پيغمبر اسلام صلى الله عيه وآله وبائمه عليهم الصلاة والسلام شتم وناسزا بگويد ومصر هم باشد آيا چنين شخصى مرتد است يا نه وداد وستد ومعاشرت وازدواج وغير اينها با چنين شخصى چه صورت دارد آيا عيالش بر او حرام است يا نه وتوبه‌اش قبول است يا خير؟ ج – شخص مذكور با فرض علم وعمد واختيار مرتد ونجس مىشود وعقد زوجه او باطل است ومال او ارث برده مىشود بشرط آن كه احتمال غضب وعدم اختيار ويا عدم التفات در بين نباشد والا (الحدود تدرء بالشبهات) ودر صورت ارتداد توبه او قبول مىشود باين معنى كه بعد از توبه پاك مىشود و مىتواند با زن مسلمان ازدواج كند حتى با عيال خودش كه قبلا داشته بعقد جديد مىتواند ازدواج نمايد.

س 50 – عده‌اى هستند معروف بعلى اللهى ولكن معلوم نيست چه جيز را مىپرستند وچه كسى را قبول دارند، البته از نظر ظاهر در ماه محرم هيئت سينه زنى دارند، معاشرت با اين افراد وراه دان ايشان بمنزل ومسجد ومعامله با اينها چه صورت دارد؟ ج – اگر حضرت على عليه الصلوة والسلام را خدا بدانند يا آن كه يكى از ضروريات اسلام را منكر باشند نجس هستند وراه دادن آنها به مسجد جايز نيست وبا رطوبت با ايشان ملاقات نكنند واما ساير معاشرتها اگر موجب ترويج مرام آنها نباشد اشكالى ندارد.

س 51 – مرتد به چه اشخاصى گفته مىشود اگر پدر ومادر هر دو مرتد باشند ودر حال ارتداد از ايشان فرزندى متولد شود حكم مرتد را دارد يا خير؟ ج – مرتد بكسى گفته مىشود كه مسلمان باشد وبعد كافر شود وطفل متولد از دو مرتددر حكم كافر است ومرتد نيست.

س 52 – شخصى موضوع خمس را انكار مىكند بنظر جنابعالى چگونه بايد با اين شخص رفتار كرد؟